Vaikka viime vuoden tulos oli hyvä, nyt on viisasta varautua
tuleviin, kovempiin aikoihin.
Heinolassa on jokaisella tulosalueella oma, osalla jopa
kaksi, asiantuntijalautakuntaa. Elinkeinotoiminnalla ei ole omaa
asiantuntijalautakuntaa. Verotuloista kuitenkin leijonanosa tulee suoraan tai
välillisesti yrittäjiltä. Olen jo pari kertaa esittänyt päättäjille ja
virkamiehille uutta hallintomallia. Yksikään luottamushenkilö ei ole uskaltanut
ottaa esitykseeni kantaa. Puolueveron kerääminen on tärkeämpää kuin kaupungin
tuloksen parantaminen. Ainostaan yksi
johtava virkamies totesi, hyvä Pekka. Hän ymmärsi mitä esitys merkitsisi , hän
voisi keskittyä Heinolan kannalta tärkeimpiin asioihin. Hallinto-organisaatio
kevenee, byrokratia vähenee ja päätöksenteko nopeutuu ja paranee.
Esitykseni on
seuraavanlainen:
-jokaiselle
tulosalueelle vain yksi asiantuntijalautakunta jonka jäsenet valitaan
valtuutetuista ja varavaltuutetuista , myös elinkeinotoimelle yrittäjistä
koostuva asiantuntijalautakunta
-jokaisen lautakunnan puheenjohtaja on hallituksen jäsen,
päätöksenteko ja tiedonkulku paranee
-kun lautakunnassa on päätettävänä merkittävä asia joka koskee jotakin kylää tai
kaupunginosaa, lautakunnan on pyydettävä kyläyhdistykseltä - asukasyhdistykseltä lausunto ennen
päätöksentekoa
-myös virkamiesorganisaatiota on kevennettävä jotta
selvitään kasvavista sote - kuluista ilman veronkorotuksia, työ tuottavuutta on
parannettava ja byrokratiaa vähennettävä.
-kaupungin organisaatio käännetään” ylösalaisin”, eli
ylimpänä ja tärkeimpänä kaupunkilaiset ja yrittäjät, seuraavassa tasossa ovat
ne virkamiehet jotka tätä tärkeintä ryhmää palvelevat, heille laaditaan
uudenlaiset toimenkuvat, muu organisaatio auttaa heitä selviämään hyvin
palvelutehtävästään jne. Alimmalla tasolla ovat tulosaluejohtajat ja
kaupunginjohtaja. Johtajataso auttaa eturintamaa selviämään kuntalaisten ja
yrittäjien palvelusta kiitettävällä tavalla. Jonkun mielestä tämä on varmaan
silmänkääntötemppu, minun mielestäni tämä muuttaa virkamieskunnan asenteita
oikeaan suuntaan palvelutehtävässään. Tässä korostuu eturintaman,
asiakaspalvelun merkitys ja arvostus.
Puhun kokemuksesta. Kun eturintamassa saadaan ”voittoja”, onnistutaan niin
siellä takarivissä pärjää huonompikin johtaja
ja toisinpäin vaikka johtaja olisi kuinka hyvä jos eturivissä homma ei
toimi, tulosalueella ja kaupungilla menee huonosti.
Kehittämisterveisin
Luomupekka Pekka Rusila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti