torstai 14. tammikuuta 2016

Toimivampi hallintomalli Heinolaan



Vaikka viime vuoden tulos oli hyvä, nyt on viisasta varautua tuleviin, kovempiin aikoihin.

Heinolassa on jokaisella tulosalueella oma, osalla jopa kaksi, asiantuntijalautakuntaa. Elinkeinotoiminnalla ei ole omaa asiantuntijalautakuntaa. Verotuloista kuitenkin leijonanosa tulee suoraan tai välillisesti yrittäjiltä. Olen jo pari kertaa esittänyt päättäjille ja virkamiehille uutta hallintomallia. Yksikään luottamushenkilö ei ole uskaltanut ottaa esitykseeni kantaa. Puolueveron kerääminen on tärkeämpää kuin kaupungin tuloksen parantaminen.  Ainostaan yksi johtava virkamies totesi, hyvä Pekka. Hän ymmärsi mitä esitys merkitsisi , hän voisi keskittyä Heinolan kannalta tärkeimpiin asioihin. Hallinto-organisaatio kevenee, byrokratia vähenee ja päätöksenteko nopeutuu ja paranee.

Esitykseni on seuraavanlainen:

-jokaiselle  tulosalueelle vain yksi asiantuntijalautakunta jonka jäsenet valitaan valtuutetuista ja varavaltuutetuista , myös elinkeinotoimelle yrittäjistä koostuva asiantuntijalautakunta

-jokaisen lautakunnan puheenjohtaja on hallituksen jäsen, päätöksenteko ja tiedonkulku paranee

-kun lautakunnassa on päätettävänä  merkittävä asia joka koskee jotakin kylää tai kaupunginosaa, lautakunnan on pyydettävä kyläyhdistykseltä -  asukasyhdistykseltä lausunto ennen päätöksentekoa

-myös virkamiesorganisaatiota on kevennettävä jotta selvitään kasvavista sote - kuluista ilman veronkorotuksia, työ tuottavuutta on parannettava ja byrokratiaa vähennettävä.

-kaupungin organisaatio käännetään” ylösalaisin”, eli ylimpänä ja tärkeimpänä kaupunkilaiset ja yrittäjät, seuraavassa tasossa ovat ne virkamiehet jotka tätä tärkeintä ryhmää palvelevat, heille laaditaan uudenlaiset toimenkuvat, muu organisaatio auttaa heitä selviämään hyvin palvelutehtävästään jne. Alimmalla tasolla ovat tulosaluejohtajat ja kaupunginjohtaja. Johtajataso auttaa eturintamaa selviämään kuntalaisten ja yrittäjien palvelusta kiitettävällä tavalla. Jonkun mielestä tämä on varmaan silmänkääntötemppu, minun mielestäni tämä muuttaa virkamieskunnan asenteita oikeaan suuntaan palvelutehtävässään. Tässä korostuu eturintaman, asiakaspalvelun  merkitys ja arvostus. Puhun kokemuksesta. Kun eturintamassa saadaan ”voittoja”, onnistutaan niin siellä takarivissä pärjää huonompikin johtaja  ja toisinpäin vaikka johtaja olisi kuinka hyvä jos eturivissä homma ei toimi, tulosalueella ja kaupungilla menee huonosti.

Kehittämisterveisin

Luomupekka Pekka Rusila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti