Miten näkyy tänään kaupassa? Hyllystä löytyy enemmän huonolaatuisia
hedelmiä, hyllystä löytyy enemmän eilisellä päiväyksellä olevia tuotteita, osa
vaakoja pois pelistä- paperi loppu, toinen pullonpalautusautomaatti ei toimi,
keskellä päivää purkamattomia ja osaksi purettuja lavoja käytävillä, lattiat
iltapäivällä likaisia, epäsiistejä, kassoilla pitkiä jonoja, osa myyjistä ei
huomioi asiakaita- sano päivää, jne. Tämä on tietenkin karrikoitu esimerkki,
mutta tähän suuntaan ollaan menossa. On vielä muutamia kauppoja joissa palvelu
pelaa ja asiakkaat huomioidaan, mutta niiden määrä vähenee. On vaara että
aukioloaikojen vapautuminen merkitsee sitä että henkilökunnan määrä per tunti
vähenee. Tämä merkitsee sitä että palvelupuutteet lisääntyvät ja myyjät tressaantuvat
entisestään.
Olen ollut pääkaupunkiseudulla 1980-2000 rakentamassa sen
suurinta päivittäistavaraketjua. Tiedän millä käytännön toimenpiteillä se
tehtiin. Siksi olen huolestunut tämän päivän kehityksestä. Tämä on ”hätähuuto”
hyvän asiakaspalvelun puolesta ja kotimaisten tuottajien toimeentulon
turvaamiseksi myös tulevaisuudessa. Toivon myös että kotimaisten
elintarvikkeiden osuus kaupan valikoimissa ja kuntataloudessa kasvaa
voimakkaasti ja sitä kautta saadaan uutta työtä Suomeen ja eurot kiertävät
kotiseudulla.
Kehittämisterveisin
Luomupekka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti