Heinolan rata avattiin 1932 ja siitä alkoi Heinolan nousu.
Radan ansiosta Heinola tuli lähemmäksi pääkaupunkiseutua, Viipuria, Lahtea.
Uskon, että sama toistuu jos nyt Heinolan radalle saadaan henkilöliikenne
takaisin. Olisi lottovoitto jos rataa vielä jatkettaisiin Mikkeliin saakka.
Mitä nykyiset Heinolan päättäjät ja Heinolasta ääniä saaneet kansanedustajat
tekevät tavoitteen saavuttamiseksi?
Heinolaa, Kylpyläkaupunkia, Siltojen kaupunkia markkinoitiin
seuraavasti: pikkukaupungin rauhaa ja kauneutta, ympäröivää luontoa ja
retkeilymahdollisuuksia. Nämä argumentit toimivat vielä tänäänkin, jos niitä
osattaisiin käyttää johdonmukaisesti. Ne puhuttelevat ruuhka- Suomen asukkaita
ja erityisesti matkailijoita isoissa kaupungeissa asuvia Japanissa, Kiinassa,
Euroopassa, Venäjällä. Esimerkiksi kiinalaiset arvostavat Suomessa puhdasta
luontoa, metsiä, järviä, nuotiopaikkoja, laavuja, talvella jäätyneitä järviä ja
hiihtolatuja. Pekingissä on talviolympialaiset 2022 ja valtavat markkinat.
Valtakunnallinen yhteistyö Kiinan kanssa on jo käynnistynyt. Valitettavasti
Heinolan johto ei ollut mukana Päijät-Hämeen lähtölaukauksessa, seminaarissa
Pajulahdessa.
Heinolan, Kylpyläajan matkaopas olisi hyvää oppia tämän
päivän oppaiden tekijöille. Oppaassa ei kuntarajat korostu eikä näy, oppaan
tarkoitus on helpottaa matkailijan arkea ja kokemuksia. Siellä kerrottiin myös
ympäristön nähtävyyksistä, Vierumäen Urheiluopistosta, Urajärven ja Hartolan
museoista, Iitin Mankalan koskista. Tämän päivän Päijät-Hämeen matkailuoppaista
ja mainonnasta puuttuu Heinolan alue kokonaan. Tässä yhteistyöhengessä ollaan
menty väärään suuntaan. Yhdessä olisimme enemmän, myös tänään ja huomenna.
Herätys Heinolan matkailun markkinointigurut ja päättäjät.
Valitettavaa että parikymmentävuotta vuotta sitten vireillä
ollut kylpylähanke ei toteutunut eikä saanut silloisia päättäjiä puolelleen.
Edelleen Heinolan keskustan tuntumassa puistot, hiekkaranta, harjut odottavat vahvan kylpyläperinteen jatkajaa,
hyvintointikeskusta. Voisiko se tulla vaikka Kiinasta? Kumpelin Spa ei ole
nykyisellään riittävän vetovoimainen eikä hyödynnä riittävästi Heinolan
kylpylähistoriaa.
Kylpyläaikaan Heinolaa mainostettiin ”Pohjolan Krouvina”
koska täällä oli kahdeksan kapakkaa mutta vain yksi kauppias. Jos nykyinen kehitys
jatkuu, Heinolan keskustassa kohta on vain yksi kauppias, valitettavasti.
Heinolan päättäjät ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana unohtaneet keskustan
kehittämisen ja tulokset näkyvät. Veronmaksajat ja päiväasiakkaat vähenevät,
erikoisliikkeet sulkevat oviaan, tori hiljenee, valtion virastot ja laitokset
poistuvat. Kannattaisi ottaa oppia vaikka Hollolasta, pitkäjänteisen ja sitkeän työn tuloksena Hollolan keskustassa avattiin Prima.
Kiitos Ari Viuhko historian lehtien avaamisesta. Pitää tuntea historia jotta voi rakentaa uutta.
Kiitos Ari Viuhko historian lehtien avaamisesta. Pitää tuntea historia jotta voi rakentaa uutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti