perjantai 8. syyskuuta 2017

Kiinan markkinat


Kiinassa on noin 1,3 miljardin ihmisen kotimarkkinat. Kiinan talous kasvaa yli 6% vuodessa. Suomen tavaravienti Kiinaan on arvoltaan noin 1,3 miljardia euroa. Kiinan ja Suomen välinen kauppatase on noin 500 miljoonaa euroa alijäämäinen, eli vientiä pitää Suomen kasvattaa.

Kiinalaiset haluavat hyödyntää Suomen talviurheiluosaamista tulevissa talviolympialaisissaan 2022 Pekingissä. Yhteistyö on jo käynnistetty oikein molempien maiden presidenttien toimesta. Vuosi 2019 on nimetty yhteistyövuodeksi. Projektin laajuutta kuvaa hyvin jäähallien tarve, niitä halutaan 2000 kpl. Tässä olisi Jalliksen konseptille hyvät vientinäkymät.


Matkailualan toimijoita kiinnostaa kiinalaisten matkat Suomeen. Mikä heitä kiinnostaa? Kiinassa on monta miljoonaa ihmistä, lasta jotka eivät ole koskaan käyneet metsässä. Meillä on metsiä, metsäpolkuja, puhtaita järviä, raitista ilmaa. Talvella järvet jäässä joka kiinalaisille on ihmeellistä, on hiihtolatuja, laskettelurinteitä jne. Viime kesänä kiinalainen koulu oli Pajulahdessa pitämässä leirikoulua. Heille mieleenpainuvin kokemus oli metsässä kävely, puiden halaaminen, lähteestä suoraan veden juonti ja nuotion teko.


Näistä Suomen yksinkertaisista vahvuuksista on osattava tehdä kiinalaisille sopivia paketteja. Tämä vaatii yrittäjien yhteistyötä, tämä ei onnistu kateellisilta yrittäjiltä. Esimerkiksi tarvitaan kielitaitoinen opas, metsäretken järjestäjä, organisoija, majapaikasta, hotellista reppu ja eväät mukaan, järven rannalle nuotion teko, nuotiomakkaraa, tikkupullaa ja nokipannukahvia, reitille osuneesta lähteestä vesimaistajaiset tuohisesta kiposta. Matkamuistoksi vieraille myydään postikortteja, tuohisormuksia, tuohihattuja, lähdevesipullo, mustikka ja puolukkahillopurkkeja jne. Kiinalaisten matkailijoiden kasvattaminen Suomeen ei vaadi isoja investointeja, se vaatii kiinalaisen kulttuurin tuntemusta, luovuutta, markkinointipakettien rakentamista ja yrittäjien yhteistyötä. Lahti-Heinola seudulla valmiit vahvuudet olemassa, niitä pitää vaan osata hyödyntää ja markkinoida. Pajulahdessa 25.8.2017 Kiina-seminaarista puuttuivat Heinolan kaupungin johtavat matkailukurut. Miksi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti