Matti Sepän
12.12.kirjoituksesta. Yli kymmenen vuotta sitten
Hämeenmaa, Reponen, Kekkonen ja Kesko olisivat kehittäneet yhdessä
Heinolan
keskustan kauppapalveluja
ja pysäköintiä. Osalla oli jo piirustuksetkin ja vuokralaiset
valmiina. Silloinen kaupunginjohto-päättäjät ja arkkitehti eivät
tarttuneet tarjoukseen. Keskustasta piti tehdä ”Taivaskattoinen
Kauppakeskus”. Nämä toimijat olivat valmiita panostamaan
keskustan keittämiseen yli 30 miljoonaa euroa.Neuvotteluja on käyty monia vuosia, tuloksetta. Sitten Kesko teki
omat ratkaisunsa, rakensi pienen K-marketin, Hämeenmaa kunnosti
S-Marketin ja hankki Prismalle tontin Citymarktin vierestä.
Moottoritiellä kulkee
tuhansia autoja vuorokaudessa. Osa niistä poikkeaa ABC:n ja Heilan
liittymästä ja osa Citymarketin liittymästä. S-ryhmän
pt-markkinaosuus on noin 45%. Kun Prisma tulee Citymarketin viereen
poikkeavien määrä nousee ainakin puolella. Nyt myös Citymarket
suunnittelee laajennusta.Lisäksi kahden ison yksikön kilpailu lisää
kävijämääriä. Tämä merkitsee että Heinolasta virtaa euroja
Lahteen nykyistä vähemmän ja useampi mökkiläinen jättää
euronsa Heinolaan. Olen tehnyt kaupungille ehdotuksen, miten E ja P
liittymistä poikkeavat asiakkaat saadaan ajamaan keskustan kautta
takaisin moottoritielle. Nyt Matti Seppä panee kapuloita rattaisiin
tämän kehityksen tielle ja syyttää väärää puuta.
S-Ryhmän halpuutus on
pakottanut myös Citymarketin ja Lidl:n tarkistamaan hintojaan alas
päin. Kun huomioidaan valikoimien laajuus ja bonusetu, merkittäviä
eroja hinnoissa ei ole. Tänään osa asiakkaista kiinnittää
enemmän huomiota tuotteen alkuperään, kotimaisuuteen,
lisäaineettomuuteen. Arvotetaan lähiruokaa ja luomua. Lisäksi
Hämeenmaa käyttää mahdolliset voitot Päijät-Hämeen
kehittämiseen, Lidlin voitot mennevät ulkomaille. Hämeenmaalla on
Heinolan alueella laajin palveluverkosto, se lyhentää monen
heinolalaisen kauppamatkoja.
Matti Seppä on haastanut mukaan myös perhoset ja liito-oravat Heinolan kehitystä jarruttamaan. Kun katsoo Heinolan ilmakuvaa, sieltä löytyy liito-oraville ja perhosille monta parempaa paikkaa kuin moottoritien kupeessa.
Matti Seppä on haastanut mukaan myös perhoset ja liito-oravat Heinolan kehitystä jarruttamaan. Kun katsoo Heinolan ilmakuvaa, sieltä löytyy liito-oraville ja perhosille monta parempaa paikkaa kuin moottoritien kupeessa.
Uskon että kaupungin
keskustan kehittämiseen saadaan uutta vauhtia uuden
kaupunginjohtajan ja uuden kaupunkikehityssuunnittelijan toimesta.
Alku näyttää hyvältä. Tarvitaan rakentavaa yhteistyötä, ei
toisten syyttelyä. Yhdessä olemme enemmän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti