keskiviikko 11. joulukuuta 2019

Heinolan keskustan kehittämisen historia




Matti Sepän 12.12.kirjoituksesta. Yli kymmenen vuotta sitten Hämeenmaa, Reponen, Kekkonen ja Kesko olisivat kehittäneet yhdessä Heinolan
keskustan kauppapalveluja ja pysäköintiä. Osalla oli jo piirustuksetkin ja vuokralaiset valmiina. Silloinen kaupunginjohto-päättäjät ja arkkitehti eivät tarttuneet tarjoukseen. Keskustasta piti tehdä ”Taivaskattoinen Kauppakeskus”. Nämä toimijat olivat valmiita panostamaan keskustan keittämiseen yli 30 miljoonaa euroa.Neuvotteluja on käyty monia vuosia, tuloksetta. Sitten Kesko teki omat ratkaisunsa, rakensi pienen K-marketin, Hämeenmaa kunnosti S-Marketin ja hankki Prismalle tontin Citymarktin vierestä.

Moottoritiellä kulkee tuhansia autoja vuorokaudessa. Osa niistä poikkeaa ABC:n ja Heilan liittymästä ja osa Citymarketin liittymästä. S-ryhmän pt-markkinaosuus on noin 45%. Kun Prisma tulee Citymarketin viereen poikkeavien määrä nousee ainakin puolella. Nyt myös Citymarket suunnittelee laajennusta.Lisäksi kahden ison yksikön kilpailu lisää kävijämääriä. Tämä merkitsee että Heinolasta virtaa euroja Lahteen nykyistä vähemmän ja useampi mökkiläinen jättää euronsa Heinolaan. Olen tehnyt kaupungille ehdotuksen, miten E ja P liittymistä poikkeavat asiakkaat saadaan ajamaan keskustan kautta takaisin moottoritielle. Nyt Matti Seppä panee kapuloita rattaisiin tämän kehityksen tielle ja syyttää väärää puuta.

S-Ryhmän halpuutus on pakottanut myös Citymarketin ja Lidl:n tarkistamaan hintojaan alas päin. Kun huomioidaan valikoimien laajuus ja bonusetu, merkittäviä eroja hinnoissa ei ole. Tänään osa asiakkaista kiinnittää enemmän huomiota tuotteen alkuperään, kotimaisuuteen, lisäaineettomuuteen. Arvotetaan lähiruokaa ja luomua. Lisäksi Hämeenmaa käyttää mahdolliset voitot Päijät-Hämeen kehittämiseen, Lidlin voitot mennevät ulkomaille. Hämeenmaalla on Heinolan alueella laajin palveluverkosto, se lyhentää monen heinolalaisen kauppamatkoja.

Matti Seppä on haastanut mukaan myös perhoset ja liito-oravat Heinolan kehitystä jarruttamaan. Kun katsoo Heinolan ilmakuvaa, sieltä löytyy liito-oraville ja perhosille monta parempaa paikkaa kuin moottoritien kupeessa.

Uskon että kaupungin keskustan kehittämiseen saadaan uutta vauhtia uuden kaupunginjohtajan ja uuden kaupunkikehityssuunnittelijan toimesta. Alku näyttää hyvältä. Tarvitaan rakentavaa yhteistyötä, ei toisten syyttelyä. Yhdessä olemme enemmän.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti