Olen muuttanut vuoden alussa Lahteen, Ankkurin alueelle.
Katson satamaa ja niemeä uusin silmin ja halusin keskustella kehittämisideoista
vastuullisen virkamiehen kanssa, se ei valitettavasti onnistunut (tarkemmin
mielipidekirjoituksessani ESS 28.8.). Otin yhteyttä hänen esimieheensä, sekään
yhteydenotto ei johtanut vuoropuheluun, hän pyysi ottamaan yhteyttä
tapahtumapäällikkö Määttään. Hänen kanssaan vuoropuhelu erilaisten tapahtumien
järjestämisestä käynnistyi heti. Määtällä oli oikea asenne ja yhteistyötaitoja.
Olen tämän jälkeen keskustellut monen alueen yrittäjän kanssa, kaikilla oli
samansuuntainen palaute satamapäällikön toiminnasta. Uskon että nämä palautteet
ovat myös teidän tiedossa. Myös veneiden säilytyspaikkojen järjestys ja
siisteys. Kysyn nyt veronmaksajana, mitä olette tehneet ongelman korjaamiseksi?
Odotan vastaustanne.
Kaupungilla on tehtäviä joissa virkamiehet ovat lähes
päivittäin asiakkaiden ja yrittäjien kanssa tekemisissä. Näiltä henkilöiltä
vaaditaan asiakaspalvelu- ja yhteistyötaitoja. Vastuu on esimiehillä jotka
näitä virkamiehiä nimittävät tehtäviin eli Teillä. Kaupungin talous on
kireällä, meillä ei ole varaa pitää tehtävissään virkamiehiä jotka eivät
hallitse asiakaspalvelu -ja yhteistyötaitoja. He jarruttavat uusien asukkaiden
ja yrittäjien muuttoa Lahteen ja olemassa olevien yritysten kehittymistä ja
laajentumista. ”Huono kello kauas kuuluu”. Uskon että Lahden satamien toiminta
ja tarpeet ovat muuttuneet merkittävästi viimeisten kymmenen vuoden aikana.
Tästäkin syystä alueen kehittäminen vaatii vetäjäksi uudenlaista virkamiestä.
Voisiko yksi vaihtoehto olla tori-isännän tapaan satamaisäntä? Kehitystä ei
tapahdu ilman muutosta. Jos tähän ongelmaan ei saada korjausta, johto voi
lopettaa puheensa Lahden yrittäjäystävällisyydestä.
Satama ja satamanseutu on Lahden yksi
hiomattomista timanteista
Tässä muutamia
ideoita hiontaan:
1.Viiden vuoden
kehittämissuunnitelma. Kuulemma sellainen on johtajien pöytälaatikossa. Se
pitää heti esitellä alueen yrittäjille ja kerätä palautetta. Tällä tavalla myös
yrittäjät sitoutetaan suunnitelman toteuttamiseen. Tämä parantaa myös
yrittäjien välistä yhteistyötä. Yhdessä olemme enemmän.
2.Vuosikello
tapahtumista rullaavasti aina kaksi vuotta eteenpäin ja omat nettisivut. Auttaa
yrittäjiä varautumaan tapahtumiin ja auttaa tapahtumanjärjestäjiä uusien
tapahtumien suunnittelussa.
3.Valitaan
tavoitetta ja suunnitelmaa toteuttamaan siihen sopiva esimies,
”Satamaisäntä” joka pitää alueen
yrittäjien kanssa palaute- kehittämispalaverit kesäkauden päätyttyä ja ennen
kesäkauden alkua. Kerran vuodessa info-keskustelutilaisuus alueen asukkaille,
mukana kaupungin johto.
4.Veneiden
säilytyspaikkaan järjestys ,siisteys ja uudet pelisäännöt
5.Alueen
kehittämiseen, tapahtumien järjestämiseen haastetaan urheiluseurat -ja
yhdistykset mukaan
-Kaupunkisuunnistuskisat,
soutukisat, koko kansan hölkkäkisat
-Jääfestarit,
jäänveistokisat, pilkkikisat, jääkonsertti, koulujen välinen lumenveistokisa, rusettiluistelut
-Moottorisahaveistokisat,
tukkilaisromantiikkaa, hiekanveistokisat (myös lapsille)
-Kansainväliset
hiekanveistokisat pikku- Veskun ympäristössä, lapsille hiekanveistokurssi
-Kesäksi mansikan-ja
herneenmyyntipiste, partiolaisten letunpaistopiste
-Eri teemoihin
liittyvät risteilyt Vesijärvellä (kuutamo, nuotio -nokipannu, Vesijärvi
historia-info, sauna, kalastus)
-Opastetut
kierrokset Lanun puistossa ja pikku-Veskun ympärillä
-Makasiini-
rakennuksen tehokkaampi käyttö
-”Venetsijalaiset”
kesäkauden päättäjäiset
6.Muuta
-Kanadanhanhien
leviämisen estäminen, rajoittaminen
-Ilmaisten
parkkipaikkojen säilyttäminen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti