Lahdessa mietitään nyt liikaa vain leikkauksia ja säästöjä.
Kustannuksia voidaan myös säästää tuottamalla nykyiset palvelut toisella, uudella
tavalla. Pitää myös miettiä miten tuloja lisätään. Oikea palveluasenne ja
positiivisuus voi myös lisätä tuloja. Myös uudet tapahtumat tuovat välillisesti
veroeuroja lisää.
Virkamiesten tulisi muistaa, että he palvelevat kuntalaisia,
yrityksiä, matkailijoita, eikä päinvastoin. Me veronmaksajat maksamme heidän
palkkansa. Virkamiehen pitää auttaa kuntalaista ja yrittäjää ongelmissaan, eikä
vaikeuttaa hänen menestymistään. Kun alueelle muuttanut uusi yrittäjä kysyi
sataman virkamieheltä vuosikalenteria tapahtumista ja saa vastaukseksi ”katso
ilmoitustaululta siellä ne ovat aina kuukausi kerrallaan, ei ole
vuosikalenteria”. Tapaaminen päättyi siihen, sillä hänellä näytti olevan
tärkeämpi keskustelukumppani. Yrittäjä oli varannut häneltä keskusteluajan kuukautta
aikaisemmin ja tarkoitus oli keskustella sataman kehittämisestä, uusista
tapahtumista, veneiden säilytyspaikan siisteydestä, yrittäjien, yhdistysten ja
kaupungin yhteistyöstä. Tällaisella virkamiehen asenteella ei kaupunkia eikä
satamaa kehitetä. Onneksi on paljon positiivisia asiakaspalvelukokemuksia. Kaupungin
päättäjien pitäisi enemmän kiinnittää huomiota valittujen vastuuhenkilöiden
asiakaspalvelu- ja yhteistyötaitoihin.
Jos ja kun kaupungin asukkailla, yrittäjillä on jotakin myönteistä
kerrottavaa kaupungista, kertokaa se suurella äänellä muille Suomalaisille
facebookissa, yleisönosastoilla, tapaamisissa. Jos ja kun on moitittavaa,
kehitettävää kertokaa se heti suoraan asianomaiselle virkamiehelle,
päättäjälle. Jos tämä ei auta, sitten vasta julkisuuteen. Näin toimien
parannamme kotikaupunkimme mainetta, tunnettavuutta. Tämä auttaa ja rohkaisee uusien
veronmaksajien muuttoa Lahteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti