Heinolalle rakennettiin
yhdessä hyvä brändi. pieni kaupunki, ISO MAHDOLLISUUS. Brändi ei ole vain markkinointi-ilmeen
uudistamista, se on uusi toimintatapa, uusi käyttäytymismalli, uusi
palvelukonsepti. Brändiä pitää rakentaa koko kaupunki, yrittäjät,
kaupunkilaiset. Kaupunki on rakentanut itselleen työkalupakin jonka avulla brändiä
toteutetaan. Minusta siitä puuttui jalkauttaminen koko kaupungin
henkilökunnalle, mitä se merkitsee tulosalueen johtajalle, arkkitehdille,
työnjohtajalle, koulun rehtorille, kiinteistöpäällikölle jne. Miten uusi asukas
ja yrittäjä kotoutetaan Heinolaan? Miten SoTessa turvataan Heinolan palvelut ja
työpaikat? Miten palvellaan yrittäjiä vielä paremmin, esimerkiksi jatketaan
elinkeinotoimen palveluaikaa klo 18 saakka joka maananatai jne. Heinolan
kaupungin rajoilla olevan Heinola-kyltin alle teksti, pieni kaupunki, ISO
MAHDOLLISUUS tai ISO ELÄMÄ.Tervetuloa.
Työkalupakki on koottava myös yrittäjille, kaupunkilaisille.
Kaikki mahdollisuudet on hyödynnettävä
jalkauttamisessa.
Yrittäjien
työkalupakissa voisi olla esim.
-Brändi näkyy pakkauksissa, yrityksen kuljetuskalustossa, esitteissä, ilmoituksissa, yrityksen
nettisivuilla jne. Tästä voisi olla esimerkkejä toteutuksesta.
-Palautteet annetaan suoraan ko. virkamiehille tai
päättäjille, ei lehden yleisönosastolle, eli ei pissata omaan pesään
-suurten yritysten kanssa neuvotellaan nenätysten brändin
hyödyntämistavat (esim. Suomen Urheiluopisto, Versowood, Weckman, Stora Enso)
-suositellaan tänne
muuttamista harkitseville yrittäjille Heinolaa
-markkinoidaan yhteisilmoituksella vapaita halli-,
toimisto-, liiketiloja
-tehdään yhteistyötä yrittäjien kesken, ei olla kateellisia
sillä yhdessä olemme enemmän
-kesällä kaikille yrittäjille, asiakaspalvelijoille
yhtenäinen brändi - T-paita ja /tai lippis
Jokaisen
heinolalaisen työkalupakissa voisi olla:
-Lehdessä julkaistaan vain omalla nimellä annetut
palautteet, ei julkaista naapurin mollaamista tms.
-Ei mustamaalata Heinolaa eikä omaa asuinaluetta lehdessä,
se pelottaa tänne muuttamista harkitsevia
-Jos on kehitettävää ja palautetta kerrotaan siitä suoraan
virkamiehille, päättäjille ja kun on aihetta kehua kerrotaan siitä muille ystäville, sukulaisille,
vierailijoille, Heinolaan muuttoa aikoville jne.
-Autetaan naapuriin muuttanutta uutta heinolalaista
kotiutumisessa
-viedään Heinolasta tuliaisiksi Heinola-tuotteita,
Heinolassa valmistettuja tuotteita ja hyvää mieltä
Näillä toimenpiteillä
brändi muuttuu ”lihaksi” ja mielikuvat muuttuvat halutunlaisiksi. Tehdään se.
Kehittämisterveisin
Luomupekka Rusila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti