lauantai 8. toukokuuta 2021

 


Työntekijöiden motivointi

Olen tehnyt työurani tukku- ja vähittäiskaupan johtotehtävissä. On ilo nyt huomata, millaisilla asioilla tänään motivoidaan ja kannustetaan työssä jaksamiseen ja viihtymiseen. Näitä toteutin jo kolmekymmentä vuotta sitten. Kaikkien, myös johtajien on tervehdittävä jokaista tiimin jäsentä, kiitettävä kun on aihetta, toivotettava hyvää työpäivää, lomaa, viikonloppua. Kun kerätään palautetta, yleensä asiakkailta, sitä on systemaattisesti kerättävä myös henkilökunnalta. Kun suunnitellaan toimipaikan remonttia, sitä on ensiksi käsiteltävä henkilökunnan kanssa. Kokemuksesta tiedän, että henkilökunnalta tulee aina uusiakin kehittämisideoita, joita johtaja ja johtoryhmä ei ole keksinyt. Tämä sitouttaa koko henkilöstön tulevaan uudistukseen, muutoksiin. Myyjien valmennukseen pitää kuulua vierailut tavarantoimittajilla, maatiloilla, lähitehtailla. Myös lähituottajien vierailut myymälässä, keskustelut asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa, motivoi kaikkia osapuolia. Kehityskeskusteluissa on esimiehen kuunneltava myös tiiminsä jäsenen mahdollisia haasteita kotona, opiskelussa, urasuunnitelmissa. Säännöllinen liikunta on meille jokaiselle tärkeä työssä jaksamiselle. Pitää tukea ja kannustaa henkilökunnan liikuntaharrastuksia. Entisaikojen ryyppyillanviettojen tilalle pitää löytää yhdessä henkilökunnan kanssa uusia illanviettotapoja, saunailtoja, lentopallopelejä, luontoretkiä, kuntosalivuoroja, opintomatkoja jne. Myös tulostiedot pitää kertoa avoimesti ja käytännönläheisesti, ymmärrettävästi henkilökunnalle päivä, viikko, kuukausi, vuositasolla. Työntekijän pitää voida vaikuttaa omaan työhönsä. Tulospalkkio pitää olla myös koko henkilökunnalle, eikä vain johtajille. Henkilökunnan pitää olla ylpeä työpaikastaan, työnantajastaan

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti