Miksi
jaetaan yksipuolista tietoa ”Maakuntamallista”?
”Suomi ei
tarvitse lisää hallintohimmeleitä”, ”Kepu ajaa maakuntamallia”, ”Pitää
keskittyä ihmisten palvelemiseen, hoitojonojen lyhentämiseen, ei
hallintomalleihin”. ”Hallituksen malli ei tuo säästöjä, vaan lisää
kustannuksia”. ”Maakuntavero kasvattaa verorasitusta”. ”Isojen kaupunkien
vaikutusvalta kapenee”. ”Yksityiset toimijat jäävät sivuraiteille”. Näitä,
maakuntamallin vastustajien kommentteja on kuultu jo yli kymmenen vuotta,
puolueet ovat vain vaihtuneet niiden esittäjinä. Näyttää siltä, että näiden hukattujen
vuosien aikana kaikkia isoja puolueita on kiinnostanut vain valta, ei aidosti
ihmisten palvelujen saatavuus. Muutama puoluekin on jo kääntänyt takkinsa
pariin kertaan.
Minun
mielestäni oikeaoppinen maakuntamalli vähentää hallintohimmeleitä, siirtää
päätöksentekoa valtiolta maakuntiin, pienentää rajusti kasvavia kustannuksia
tulevaisuudessa, parantaa palvelujen saatavuutta, päättäjät valitaan
demokraattisilla vaaleilla. Jos käytäntö osoittaa, että maakuntia on liikaa,
niitä yhdistetään. Ei yksikään näin iso muutos ole heti valmis, kokemusten
perusteella sitä muokataan ja hiotaan toimivammaksi.
Maakuntaorganisaatioon
kootaan tulevaisuudessa kaikki maakunnan tarvitsemat, tärkeät palvelut. Niitä
on nykyään yli 400 eri hallintohimmelissä. Suurin osa näistä hallintohimmeleistä
lopetetaan ja toiminnot keskitetään 18 maakuntaan. Ministeriöistä siirtyy
valtaa ja ihmisiä maakunnille ja valtion hallinto kevenee. Päätöksenteko
siirtyy lähemmäksi maakunnan ihmisiä. Maakunnan tarpeet voidaan nykyistä
paremmin huomioida. Onnistuminen edellyttää paikallisten, yksityisten toimijoiden
hyödyntämistä. Mahdollinen verotusoikeus ratkaistaan vasta sitten kun on mallin
toimivuudesta enemmän kokemusta. Kokonaisveroaste ei saa kasvaa tämän takia.
Jos jossakin maakunnassa demokraattisten vaalien jälkeen jonkun puolueen valta
kasvaa, kansa on puhunut, pulinat pois. Tämä hanke edistää kaikkien puolueiden
tavoitetta ”pidetään koko Suomi asuttuna”. Esimerkki liike-elämästä: kun
S-Ryhmä siirtyi valtakunnallisesta ohjausmallista maakuntaosuuskauppamalliin,
markkinaosuus ja tulokset paranivat silmissä. Ratkaisu paransi myös maakuntien ja
kuntien kauppapalveluja merkittävästi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti