maanantai 4. tammikuuta 2021

 



Ympäristöpääkaupunki ja Lähiruoan myyntikanavat

osa 2

Lähiruoka on lähellä kuluttajaa usein pientuottajan tuottamaa, ruoan tuotantotapa, joka hyödyntää aluetaloutta ja on jäljitettävä. Ruokaketju on läpinäkyvä. Luomu voi olla myös lähiruokaa, mutta kaikki luomu ei ole lähiruokaa vaan se on tuotettu kauempaa, osa ulkomailtakin. Joillakin lähituotteilla alueena on Suomi, esimerkiksi porotuotteet, joita ei täällä etelässä kasvateta. Lähiruoka on aina suomalaista, kotimaista. Lähiruoan myyntikanavia Päijät-Hämeessä ovat;

Merkittävä myyntikanava on myös kaupungin ja kuntien laitoskeittiöt, koulut, päiväkodit, palvelutalot. Näissä yksiköissä pitäisi lähiruoan osuutta lisätä sillä se lisää alueen työllisyyttä ja tukee aluetaloutta. Tämä pitäisi poliitikkojenkin ymmärtää.

Jos ja kun nämä kaikki myyntikanavat lisäävät lähituotteiden osuutta ja myyntiä, riittävätkö tuottajien tuottamat tuotteet? Ei riitä. Esimerkiksi Ympäristöpääkaupungin elinkeinotoiminnan johto ja MTK pitäisi käynnistää hanke, jossa värvätään ja valmennetaan uusia yrittäjiä tuottajiksi niiden tuotteiden tuottamiseen, joista nyt ja tulevaisuudessa on puutetta. Tärkeimpiä olisivat lähikala, lähiruokaeinekset ja luomutuotteet sekä ruokaravintoloiden raaka-aineet

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti