Ympäristöpääkaupunki
ja Lähiruoan myyntikanavat
osa 2
Lähiruoka on
lähellä kuluttajaa usein pientuottajan tuottamaa, ruoan tuotantotapa, joka
hyödyntää aluetaloutta ja on jäljitettävä. Ruokaketju on läpinäkyvä. Luomu voi
olla myös lähiruokaa, mutta kaikki luomu ei ole lähiruokaa vaan se on tuotettu
kauempaa, osa ulkomailtakin. Joillakin lähituotteilla alueena on Suomi,
esimerkiksi porotuotteet, joita ei täällä etelässä kasvateta. Lähiruoka on aina
suomalaista, kotimaista. Lähiruoan myyntikanavia Päijät-Hämeessä ovat;
Merkittävä
myyntikanava on myös kaupungin ja kuntien laitoskeittiöt, koulut, päiväkodit,
palvelutalot. Näissä yksiköissä pitäisi lähiruoan osuutta lisätä sillä se lisää
alueen työllisyyttä ja tukee aluetaloutta. Tämä pitäisi poliitikkojenkin
ymmärtää.
Jos ja kun nämä kaikki myyntikanavat lisäävät lähituotteiden osuutta ja myyntiä, riittävätkö tuottajien tuottamat tuotteet? Ei riitä. Esimerkiksi Ympäristöpääkaupungin elinkeinotoiminnan johto ja MTK pitäisi käynnistää hanke, jossa värvätään ja valmennetaan uusia yrittäjiä tuottajiksi niiden tuotteiden tuottamiseen, joista nyt ja tulevaisuudessa on puutetta. Tärkeimpiä olisivat lähikala, lähiruokaeinekset ja luomutuotteet sekä ruokaravintoloiden raaka-aineet
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti