Ympäristöpääkaupunki
ja Lähiruoan myyntikanavat
osa 1
Lähiruoka on
lähellä kuluttajaa usein pientuottajan tuottamaa, ruoan tuotantotapa, joka
hyödyntää aluetaloutta ja on jäljitettävä. Ruokaketju on läpinäkyvä. Luomu voi
olla myös lähiruokaa, mutta kaikki luomu ei ole lähiruokaa vaan se on tuotettu
kauempaa, osa ulkomailtakin. Joillakin lähituotteilla alueena on Suomi,
esimerkiksi porotuotteet, joita ei täällä etelässä kasvateta. Lähiruoka on aina
suomalaista, kotimaista. Lähiruoan myyntikanavia Päijät-Hämeessä ovat;
Alueen
ruokakaupat (K, S, Lidl) ovat viime vuosina merkittävästi lisänneet lähiruokaa
valikoimiinsa. Kauppaketjut ovat myös helpottaneet valikoimiin pääsyä. Kaikkia
ei tarvitse kierrättää keskusvarastojen kautta vaan kauppa voi ostaa suoraan
lähituottajalta, kun tuote täyttää lain edellyttämät minimivaatimukset. Ketjujen
ruokakauppojen valikoimissa on yleensä 15000-20000 tuotetta, josta lähiruokaa
noin 1-3%, osuus vaihtelee alueittain. Lähiruokaa voi myös tilata netin kautta.
Myös ruokaravintolat ovat alkaneet hyödyntämään lähiruokaa ruokalistoillaan,
Päijät-Hämeessä esimerkiksi Vellamo-ruokalistan avulla. Tätä osuutta pitää
vielä kasvattaa.
Maatilatorit
Kausalassa, Heinolassa ja pienimuotoisena Lahden kauppahallissa. Tavoitteena
voisi olla synnyttää uusi lähiruokatori Renkomäkeen, moottoritien kainaloon ja
kasvattaa Lahden kauppahallin maatilatorin valikoimia. Maatilatoreilla
tuottajat ovat vahvasti mukana, logistiikka on suoraviivaista ja välikäsiä on
vähän. Esimerkiksi Heilan valikoimissa on lähes 2000 tuotetta. Heilalla on myös
nettimyyntiä.
Reko-piirejä
alueella on kuusi. Reko piiri on tuottajan ja kuluttajan yhteistyöelin.
Kuluttaja on suoraan yhteydessä tuottajaan ja tuottaja toimittaa tilaukset
sovittuun paikkaan sovittuna aikana esim. Vierumäellä Salen pihatorille.
Suoramyyntipaikat
ovat yleensä tuottajan kotipiirissä, jossa tuotteita myydään tuottajan toimesta
suoraan tilalta kuluttajalle. Yleensä myydään oman tilan tuotteita, mutta
monesti niitä on täydennetty naapuritilojen tuotteilla. Tässä mallissa
kuluttaja pääsee samalla tutustumaan tuotantotiloihin, monesti tuottajan
itsensä opastamana. Maatilalla on ikään kuin avoimet ovet. Suoramyyntipaikoista
ostettavia tuotteita ovat mm. marjat, perunat, juurikasvit, vihannekset,
lihajalosteet ja liha. Lähes kaikilla tiloilla on omat nettisivut.
Toreilla,
Lahden torillakin myydään kausittain monenlaista lähiruokaa ja luomua esimerkiksi
perunaa, juureksia, vihanneksia, marjoja, leipomotuotteita, kalaa, hunajaa,
hedelmiä. Toreilla voisi järjestää keväällä ja syksyllä ”Maatilamarkkinat”, jotka
esimerkiksi Englannissa ovat suosittuja ”Farmer´s Market”
Jatkuu osa 2 :ssa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti