maanantai 4. tammikuuta 2021

 



Ympäristöpääkaupunki ja Lähiruoan myyntikanavat

osa 1

Lähiruoka on lähellä kuluttajaa usein pientuottajan tuottamaa, ruoan tuotantotapa, joka hyödyntää aluetaloutta ja on jäljitettävä. Ruokaketju on läpinäkyvä. Luomu voi olla myös lähiruokaa, mutta kaikki luomu ei ole lähiruokaa vaan se on tuotettu kauempaa, osa ulkomailtakin. Joillakin lähituotteilla alueena on Suomi, esimerkiksi porotuotteet, joita ei täällä etelässä kasvateta. Lähiruoka on aina suomalaista, kotimaista. Lähiruoan myyntikanavia Päijät-Hämeessä ovat;

Alueen ruokakaupat (K, S, Lidl) ovat viime vuosina merkittävästi lisänneet lähiruokaa valikoimiinsa. Kauppaketjut ovat myös helpottaneet valikoimiin pääsyä. Kaikkia ei tarvitse kierrättää keskusvarastojen kautta vaan kauppa voi ostaa suoraan lähituottajalta, kun tuote täyttää lain edellyttämät minimivaatimukset. Ketjujen ruokakauppojen valikoimissa on yleensä 15000-20000 tuotetta, josta lähiruokaa noin 1-3%, osuus vaihtelee alueittain. Lähiruokaa voi myös tilata netin kautta. Myös ruokaravintolat ovat alkaneet hyödyntämään lähiruokaa ruokalistoillaan, Päijät-Hämeessä esimerkiksi Vellamo-ruokalistan avulla. Tätä osuutta pitää vielä kasvattaa.

Maatilatorit Kausalassa, Heinolassa ja pienimuotoisena Lahden kauppahallissa. Tavoitteena voisi olla synnyttää uusi lähiruokatori Renkomäkeen, moottoritien kainaloon ja kasvattaa Lahden kauppahallin maatilatorin valikoimia. Maatilatoreilla tuottajat ovat vahvasti mukana, logistiikka on suoraviivaista ja välikäsiä on vähän. Esimerkiksi Heilan valikoimissa on lähes 2000 tuotetta. Heilalla on myös nettimyyntiä.

Reko-piirejä alueella on kuusi. Reko piiri on tuottajan ja kuluttajan yhteistyöelin. Kuluttaja on suoraan yhteydessä tuottajaan ja tuottaja toimittaa tilaukset sovittuun paikkaan sovittuna aikana esim. Vierumäellä Salen pihatorille.

Suoramyyntipaikat ovat yleensä tuottajan kotipiirissä, jossa tuotteita myydään tuottajan toimesta suoraan tilalta kuluttajalle. Yleensä myydään oman tilan tuotteita, mutta monesti niitä on täydennetty naapuritilojen tuotteilla. Tässä mallissa kuluttaja pääsee samalla tutustumaan tuotantotiloihin, monesti tuottajan itsensä opastamana. Maatilalla on ikään kuin avoimet ovet. Suoramyyntipaikoista ostettavia tuotteita ovat mm. marjat, perunat, juurikasvit, vihannekset, lihajalosteet ja liha. Lähes kaikilla tiloilla on omat nettisivut.

Toreilla, Lahden torillakin myydään kausittain monenlaista lähiruokaa ja luomua esimerkiksi perunaa, juureksia, vihanneksia, marjoja, leipomotuotteita, kalaa, hunajaa, hedelmiä. Toreilla voisi järjestää keväällä ja syksyllä ”Maatilamarkkinat”, jotka esimerkiksi Englannissa ovat suosittuja ”Farmer´s Market”

Jatkuu osa 2 :ssa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti