torstai 7. huhtikuuta 2022



S-Market ketjun synty pääkaupunkiseudulla

S-Ryhmän rakennemuutos alkoi 16.6.1983 Finlandia talolla pääjohtaja Juhani Pesosen johdolla. Paikalla olivat osuuskauppojen toimitusjohtajat ja hallintoneuvostojen puheenjohtajat ja silloinen SOK:n johto. Olin paikalla Ok Kotipohjan toimitusjohtajana. S-Ryhmässä 1990 luvulla luotiin nykyiset ketjut, Prisma, S-Market, Sale/Alepa. Sitä ennen S-Marketin edeltäjiä olivat sekatavaramyymälät, hallimyymälät ja Sokos-hallit. Uusien ketjujen ”kodiksi” oli 1997 määritelty: Prisma erikoistavaralinja ja S-Market/Sale päivittäistavaralinja. Olin silloin pt-linjan markkinointijohtaja eli S-Market/Sale liikeideoiden kehittäminen tuli minun vastuulleni. S-Marketin liikeidean kehittämiseksi pidettiin kehittämistyöryhmän palaveri vähintään joka toinen kuukausi ja joka toinen kuukausi käytiin tuloksia esittelemässä maakunnissa SOK-aluekonttoreiden ja osuuskauppojen edustajille. Avainpalaute oli ”että kyllä se siellä Helsingissä toimii, mutta ei täällä meillä Kainuussa” jne. Alussa Ok Koillismaan Kuisma Niemelä (myöhemmin esimieheni ja SOK pääjohtaja) ymmärsi tavoitteet ja hän oli ainoa. joka soitteli jälkeen päin ja kyseli lisätietoja ja antoi rakentavaa palautetta. Aluksi yhteistä markkinointia saatiin aikaan Lista- tuotteilla, joita alussa oli 100 ja muutaman vuoden päästä 500. Sen jälkeen luovuttiin Listasta ja siirryttiin markkinoimaan ”Pysyvän edullista ostoskoria”. Tavoitteena oli helpottaa asiakkaan ostamista, ei päiväntarjouksia, ei ostorajoituksia, pitkät aukioloajat, asiakasomistajille lisäksi bonukset. Nämä linjaukset merkitsivät ketjuyksiköissä myös työn säästöä, ei päiväntarjous rumpaa, vähemmän hävikkiä, vähemmän päivittäisiä mainoksia jne. SOK päätti toteuttaa Lauttasaaressa täydellisen remontit amerikkalaisen konsultin toimesta. Syntyi uusi SMarket, siis ilman väliviivaa, avaus oli 1989 syksyllä ja marketpäällikkönä oli Juha Itkonen. Remontti oli kallis ja muutos iso. Kesko julkaisi lehdessään vuosittain 50 parasta ruokakauppaa Suomessa. Lauttasaaren SMarket oli ensimmäinen S-Ryhmän yksikkö. Siitä kerrottiin että ”siitä voisi vielä tulla menestyvä ruokakauppa”. Konsultit olisivat halunneet toteuttaa vielä monta muutosta SMarketiksi, mutta totesimme että oppi on saatu ja me jatkamme tästä itse eteenpäin. Tärkeimpiä oppeja oli ”Tuoreus, Laatu, Oikea hinta” teeman toistaminen myymälässä ja mainonnassa, näyttävän hevi osaston sijoittaminen kierron alkuun ja näyttävät tuoteryhmäkuvat katossa..

Seuraavassa vaiheessa perustettiin ketjujen omat ketjuohjausyksiköt, jolloin vastuut siirtyivät pois hankinnasta. S-Market ja Sale ketjuhohtajaksi tuli Risto Pyykönen. Samassa yhteydessä minä siirryin HOK:n ja SOK:n perustamaan Ässä Market Oy:n ja myöhemmin HOK Liiketoiminta Oy:n tulosryhmäpäälliköksi. Toimitusjohtajana oli Tenho Reijonen ja esimiehenäni oli Erkki Niemi. Hankinnasta vastasivat Kalevi Kiiskinen ja Markku Korhonen. S-Markettien tuotemäärä kasvoi kolmesta tuhannesta lähes kymmeneen tuhanteen. Ensin otettiin valikoimat hallintaan ja sitten laajennettiin. EU:iin siirtymisen yhteydessä laskettiin ketjun hintoja rehellisesti, tämä vahvisti ketjun hintamielikuvaa.  Myymäläremontit toteuttivat Jaakko Niemi, Kauko Kajonlinna ja Erkki Sipilä. Uudet myymäläpohjat piirrettiin yhdessä Mauno Rantalan kanssa. Aluksi selvitettiin Lauttasaaren projektin opit ja ryhdyttiin niitä toteuttamaan laajassa myymälöiden uudistusprojektissa. Toteutuksessa ja ideoinnissa oli apuna Tenho Reijosen johdolla 1984 tehty opintomatka USA:n vähittäiskaupan ketjuihin. Olin mukana opintomatkalla. Seuraavaksi uusittiin Vallila ja Hyvinkää. Kaikki silloiset yksiköt 4-5 kpl vuosittain uusittiin ja rakennettiin muutama uusikin. Kantavana teeman oli myös asiakkaiden ostosten helpottaminen ja edullisin ostoskori. Ostoskorin edullisuus tarkistettiin ostoskorivertailuissa k-kauppoihin. Meillä oli edullisempi ostoskori kuin K-kaupalla, mutta vasta parin vuoden päästä asiakkaat sen uskoivat. Ostamista helpotimme, S-Marketin automaattiovilla, leveillä käytävillä, hyvillä hintamerkinnöillä, pitkillä aukioloajoilla, tuomalla pankkiautomaatin ja postilaatikon saataville ja pihalle EKO-kierrätyspisteen. Esittelimme marketpäällikön ja tuoteryhmävastaavat kuvilla, tämä helpotti asiakaspalautteiden antoa ja motivoi ko. vastuuhenkilöitä sekä lyhensi K-kaupan etumatkaa. Keräsimme ja hyödynsimme asiakaspalautetta, myyjillä oli muistilehtiö taskussa, johon merkittiin saatu palaute, myymälän seinällä oli palautelaatikko, puhelimen ja netin kautta pystyi myös antamaan palautetta. Kaikkiin palautteisiin vastattiin. Kun kassalla oli 5 asiakasta, hälytettiin seuraava kassa auki, kun pullonpalautusautomaatti oli rikki, siitä tuli heti hälytys, kun palvelutiskillä tarvittiin lisää myyjiä, siitäkin tuli hälytys. Testasimme myös itse skannattavaa ostoskoria mm. Paloheinässä. Noin 25% halusi sitä käyttää. Valitettavasti laitetoimittaja ei pystytty uudistumiin ja kokeilua ei laajennettu. Idea tuli uudestaan 2020 luvulla käyttöön ja näyttää siltä, että se laajenee, koska se helpottaa asiakkaan ostamista, ei tarvitse tavaroita montaa kertaa nostella koriin, hihnalle ja taas kassiin. Henkilöstön työtä helpotettiin myös koordinoimalla tavarantoimittajien tuloaikoja. S-etukortin käyttöä vauhditettiin kahviautomaateilla, joista S-kortilla sai kupin kahvia ilmaiseksi. Lauttasaaren avauksen aikoina pt-kaupan markkinaosuus oli pääkaupunkiseudulla 4% ja vuosisadan lopulle se oli 16%.

Ennen remonttia pidettiin rakentajien palaveri, jossa kerrottiin, miksi remontti tehdään ja mitkä asiat siinä ovat tärkeitä, koska tavoitteena oli ostamisen helpottaminen ja tyytyväinen asiakas ja henkilökunta. Edellisenä iltana ennen avausta kutsuttiin henkilökunta ja rakentajat perheineen pienelle iltapalalle ja katsomaan mitä, ne isät ja äidit olivat saaneet aikaan olemalla töissä iltakaudet. Henkilöstöä koulutettiin ja valmennettiin. S-Marketin eko- vastaaville ja tuoteryhmävastaaville ja palvelutiskin myyjille koulutuspäivät vuosittain. Palvelutiskin myyjiä oli valmentamassa mm. ammattinäyttelijä, ekovastaaville tehtiin oma laulu ja musiikkikasetti. Tehtiin myyjille video ”Miksi Luomutuote maksaa enemmän ja miksi siitä kannattaa maksaa enemmän?”  Kun myyjä meni myymälään, viimeisessä ovessa oli peili, jossa kuva hymyhuulista ja teksti” Hyvää työpäivää”.  Oltiin edelläkävijöitä luomuvalikoimien kasvattamisessa. Yhteisissä ketjutapaamisissa hyödynnettiin ja laulettiin Juha Vainion sanoittamaa ”Ässä- laulua”, luotiin yhteishenkeä. Sanat löytyvät ”Luomupekan jäljet 1944-2014” kirjasta.

1990-luvun lopulla S-Market ketju kasvoi pääkaupunkiseudun suurimmaksi marketketjuksi. Tänään S-Market ketju on Suomen suurin marketketj

  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti