S-Market
ketjun synty pääkaupunkiseudulla
S-Ryhmän
rakennemuutos alkoi 16.6.1983 Finlandia talolla pääjohtaja Juhani Pesosen
johdolla. Paikalla olivat osuuskauppojen toimitusjohtajat ja
hallintoneuvostojen puheenjohtajat ja silloinen SOK:n johto. Olin paikalla Ok
Kotipohjan toimitusjohtajana. S-Ryhmässä 1990 luvulla luotiin nykyiset ketjut,
Prisma, S-Market, Sale/Alepa. Sitä ennen S-Marketin edeltäjiä olivat
sekatavaramyymälät, hallimyymälät ja Sokos-hallit. Uusien ketjujen ”kodiksi”
oli 1997 määritelty: Prisma erikoistavaralinja ja S-Market/Sale
päivittäistavaralinja. Olin silloin pt-linjan markkinointijohtaja eli
S-Market/Sale liikeideoiden kehittäminen tuli minun vastuulleni. S-Marketin
liikeidean kehittämiseksi pidettiin kehittämistyöryhmän palaveri vähintään joka
toinen kuukausi ja joka toinen kuukausi käytiin tuloksia esittelemässä
maakunnissa SOK-aluekonttoreiden ja osuuskauppojen edustajille. Avainpalaute
oli ”että kyllä se siellä Helsingissä toimii, mutta ei täällä meillä Kainuussa”
jne. Alussa Ok Koillismaan Kuisma Niemelä (myöhemmin esimieheni ja SOK
pääjohtaja) ymmärsi tavoitteet ja hän oli ainoa. joka soitteli jälkeen päin ja
kyseli lisätietoja ja antoi rakentavaa palautetta. Aluksi yhteistä
markkinointia saatiin aikaan Lista- tuotteilla, joita alussa oli 100 ja
muutaman vuoden päästä 500. Sen jälkeen luovuttiin Listasta ja siirryttiin
markkinoimaan ”Pysyvän edullista ostoskoria”. Tavoitteena oli helpottaa
asiakkaan ostamista, ei päiväntarjouksia, ei ostorajoituksia, pitkät
aukioloajat, asiakasomistajille lisäksi bonukset. Nämä linjaukset merkitsivät
ketjuyksiköissä myös työn säästöä, ei päiväntarjous rumpaa, vähemmän hävikkiä,
vähemmän päivittäisiä mainoksia jne. SOK päätti toteuttaa Lauttasaaressa
täydellisen remontit amerikkalaisen konsultin toimesta. Syntyi uusi SMarket,
siis ilman väliviivaa, avaus oli 1989 syksyllä ja marketpäällikkönä oli Juha
Itkonen. Remontti oli kallis ja muutos iso. Kesko julkaisi lehdessään
vuosittain 50 parasta ruokakauppaa Suomessa. Lauttasaaren SMarket oli ensimmäinen
S-Ryhmän yksikkö. Siitä kerrottiin että ”siitä voisi vielä tulla menestyvä
ruokakauppa”. Konsultit olisivat halunneet toteuttaa vielä monta muutosta
SMarketiksi, mutta totesimme että oppi on saatu ja me jatkamme tästä itse
eteenpäin. Tärkeimpiä oppeja oli ”Tuoreus, Laatu, Oikea hinta” teeman
toistaminen myymälässä ja mainonnassa, näyttävän hevi osaston sijoittaminen
kierron alkuun ja näyttävät tuoteryhmäkuvat katossa..
Seuraavassa
vaiheessa perustettiin ketjujen omat ketjuohjausyksiköt, jolloin vastuut
siirtyivät pois hankinnasta. S-Market ja Sale ketjuhohtajaksi tuli Risto
Pyykönen. Samassa yhteydessä minä siirryin HOK:n ja SOK:n perustamaan Ässä Market
Oy:n ja myöhemmin HOK Liiketoiminta Oy:n tulosryhmäpäälliköksi.
Toimitusjohtajana oli Tenho Reijonen ja esimiehenäni oli Erkki Niemi.
Hankinnasta vastasivat Kalevi Kiiskinen ja Markku Korhonen. S-Markettien
tuotemäärä kasvoi kolmesta tuhannesta lähes kymmeneen tuhanteen. Ensin otettiin
valikoimat hallintaan ja sitten laajennettiin. EU:iin siirtymisen yhteydessä
laskettiin ketjun hintoja rehellisesti, tämä vahvisti ketjun hintamielikuvaa. Myymäläremontit toteuttivat Jaakko Niemi, Kauko
Kajonlinna ja Erkki Sipilä. Uudet myymäläpohjat piirrettiin yhdessä Mauno
Rantalan kanssa. Aluksi selvitettiin Lauttasaaren projektin opit ja ryhdyttiin
niitä toteuttamaan laajassa myymälöiden uudistusprojektissa. Toteutuksessa ja
ideoinnissa oli apuna Tenho Reijosen johdolla 1984 tehty opintomatka USA:n
vähittäiskaupan ketjuihin. Olin mukana opintomatkalla. Seuraavaksi uusittiin
Vallila ja Hyvinkää. Kaikki silloiset yksiköt 4-5 kpl vuosittain uusittiin ja
rakennettiin muutama uusikin. Kantavana teeman oli myös asiakkaiden ostosten
helpottaminen ja edullisin ostoskori. Ostoskorin edullisuus tarkistettiin
ostoskorivertailuissa k-kauppoihin. Meillä oli edullisempi ostoskori kuin
K-kaupalla, mutta vasta parin vuoden päästä asiakkaat sen uskoivat. Ostamista
helpotimme, S-Marketin automaattiovilla, leveillä käytävillä, hyvillä
hintamerkinnöillä, pitkillä aukioloajoilla, tuomalla pankkiautomaatin ja
postilaatikon saataville ja pihalle EKO-kierrätyspisteen. Esittelimme
marketpäällikön ja tuoteryhmävastaavat kuvilla, tämä helpotti
asiakaspalautteiden antoa ja motivoi ko. vastuuhenkilöitä sekä lyhensi K-kaupan
etumatkaa. Keräsimme ja hyödynsimme asiakaspalautetta, myyjillä oli
muistilehtiö taskussa, johon merkittiin saatu palaute, myymälän seinällä oli
palautelaatikko, puhelimen ja netin kautta pystyi myös antamaan palautetta.
Kaikkiin palautteisiin vastattiin. Kun kassalla oli 5 asiakasta, hälytettiin
seuraava kassa auki, kun pullonpalautusautomaatti oli rikki, siitä tuli heti
hälytys, kun palvelutiskillä tarvittiin lisää myyjiä, siitäkin tuli hälytys.
Testasimme myös itse skannattavaa ostoskoria mm. Paloheinässä. Noin 25% halusi
sitä käyttää. Valitettavasti laitetoimittaja ei pystytty uudistumiin ja
kokeilua ei laajennettu. Idea tuli uudestaan 2020 luvulla käyttöön ja näyttää
siltä, että se laajenee, koska se helpottaa asiakkaan ostamista, ei tarvitse
tavaroita montaa kertaa nostella koriin, hihnalle ja taas kassiin. Henkilöstön
työtä helpotettiin myös koordinoimalla tavarantoimittajien tuloaikoja. S-etukortin
käyttöä vauhditettiin kahviautomaateilla, joista S-kortilla sai kupin kahvia
ilmaiseksi. Lauttasaaren avauksen aikoina pt-kaupan markkinaosuus oli
pääkaupunkiseudulla 4% ja vuosisadan lopulle se oli 16%.
Ennen
remonttia pidettiin rakentajien palaveri, jossa kerrottiin, miksi remontti
tehdään ja mitkä asiat siinä ovat tärkeitä, koska tavoitteena oli ostamisen
helpottaminen ja tyytyväinen asiakas ja henkilökunta. Edellisenä iltana ennen
avausta kutsuttiin henkilökunta ja rakentajat perheineen pienelle iltapalalle
ja katsomaan mitä, ne isät ja äidit olivat saaneet aikaan olemalla töissä
iltakaudet. Henkilöstöä koulutettiin ja valmennettiin. S-Marketin eko-
vastaaville ja tuoteryhmävastaaville ja palvelutiskin myyjille koulutuspäivät
vuosittain. Palvelutiskin myyjiä oli valmentamassa mm. ammattinäyttelijä,
ekovastaaville tehtiin oma laulu ja musiikkikasetti. Tehtiin myyjille video
”Miksi Luomutuote maksaa enemmän ja miksi siitä kannattaa maksaa enemmän?” Kun myyjä meni myymälään, viimeisessä ovessa
oli peili, jossa kuva hymyhuulista ja teksti” Hyvää työpäivää”. Oltiin edelläkävijöitä luomuvalikoimien kasvattamisessa.
Yhteisissä ketjutapaamisissa hyödynnettiin ja laulettiin Juha Vainion
sanoittamaa ”Ässä- laulua”, luotiin yhteishenkeä. Sanat löytyvät ”Luomupekan
jäljet 1944-2014” kirjasta.
1990-luvun lopulla S-Market ketju kasvoi pääkaupunkiseudun suurimmaksi marketketjuksi. Tänään S-Market ketju on Suomen suurin marketketj
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti