lauantai 28. marraskuuta 2020

 



Vastavirtaan tuloksia?

Miksi kuljemme lauman mukana aina samaan suuntaan? Miksi uskomme, että suurempi on aina parempi, tehokkaampi?

Heinolan asukasluku pienenee joka vuosi. Mistä yritykset, kaupat, ravintolat voisivat saada uusia asiakkaita. Heinolassa ajatellaan ja moititaan, miksi käytte ostoilla Lahdessa. Miksei ajatella niin että Lahdesta on Heinolaan yhtä lyhyt matka kuin Heinolasta Lahteen, joko vanhaa tietä tai moottoritietä. Aikaa matkaan kuluu vain reilut puoli tuntia. Lisäasiakkaita pitää saada Heinolan ulkopuolelta, esimerkiksi Lahdesta. Heinolan kauppojen vetovoimatekijöitä ovat valikoimat, henkilökohtainen, persoonallinen palvelu, ilmaiset parkkipaikat. Esimerkiksi lelukauppa, kenkäkauppa, kodinkonekauppa, kesätori, lähiruokatori Heila. Heinolan vetovoimatekijät luonto puistoineen, satama, museot, kesäteatteri, lintutalo, pikkukaupungin edut kaikki lähellä, Suomen Joulupuukaupunki. Markkinointi kannattaisi keskittää Etlariin ja nettiin. Etlarista pitäisi varata pysyvä paikka esimerkiksi joka torstaille, jossa Heinolan vetovoimaiset yritykset ja kaupat kertovat tarjontaansa, yhteisen otsikon alla.

Miksi kouluverkkokeskustelussa aina ajatellaan, että kyläkoulujen oppilaat kuljetetaan keskustan suuriin kouluihin? Perusteluina on aina kustannustehokkuus. Miksi ei selvitetä lähikoulun, luonnon, yhteisöllisyyden merkitystä oppimistuloksiin ja lasten kasvuympäristöön ja turvallisuuteen? Miksei selvitetä mitä lähikoulun lopetus merkitsee alueella asuvien perheiden elämään ja vetovoimaisuuteen? Tässäkin kannattaisi kokeilla kulkemista vastavirtaan. Kuljetamme halukkaat lapset keskustasta lähimpään kyläkouluun, uskon että halukkaita löytyy. Taksikyyti maksaa yhtä paljon molempiin suuntiin. Kuntarajat pitää voida myös ylittää lähikouluun matkalla. Tämä lisää kaivattua lähikoulujen oppilasmääriä ja pienentää isojen uusien koulujen rakentamistarvetta keskustaan.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti