Vastavirtaan
tuloksia?
Miksi
kuljemme lauman mukana aina samaan suuntaan? Miksi uskomme, että suurempi on
aina parempi, tehokkaampi?
Heinolan
asukasluku pienenee joka vuosi. Mistä yritykset, kaupat, ravintolat voisivat
saada uusia asiakkaita. Heinolassa ajatellaan ja moititaan, miksi käytte
ostoilla Lahdessa. Miksei ajatella niin että Lahdesta on Heinolaan yhtä lyhyt
matka kuin Heinolasta Lahteen, joko vanhaa tietä tai moottoritietä. Aikaa
matkaan kuluu vain reilut puoli tuntia. Lisäasiakkaita pitää saada Heinolan
ulkopuolelta, esimerkiksi Lahdesta. Heinolan kauppojen vetovoimatekijöitä ovat
valikoimat, henkilökohtainen, persoonallinen palvelu, ilmaiset parkkipaikat.
Esimerkiksi lelukauppa, kenkäkauppa, kodinkonekauppa, kesätori, lähiruokatori Heila.
Heinolan vetovoimatekijät luonto puistoineen, satama, museot, kesäteatteri, lintutalo,
pikkukaupungin edut kaikki lähellä, Suomen Joulupuukaupunki. Markkinointi
kannattaisi keskittää Etlariin ja nettiin. Etlarista pitäisi varata pysyvä
paikka esimerkiksi joka torstaille, jossa Heinolan vetovoimaiset yritykset ja
kaupat kertovat tarjontaansa, yhteisen otsikon alla.
Miksi
kouluverkkokeskustelussa aina ajatellaan, että kyläkoulujen oppilaat
kuljetetaan keskustan suuriin kouluihin? Perusteluina on aina kustannustehokkuus.
Miksi ei selvitetä lähikoulun, luonnon, yhteisöllisyyden merkitystä
oppimistuloksiin ja lasten kasvuympäristöön ja turvallisuuteen? Miksei
selvitetä mitä lähikoulun lopetus merkitsee alueella asuvien perheiden elämään
ja vetovoimaisuuteen? Tässäkin kannattaisi kokeilla kulkemista vastavirtaan.
Kuljetamme halukkaat lapset keskustasta lähimpään kyläkouluun, uskon että
halukkaita löytyy. Taksikyyti maksaa yhtä paljon molempiin suuntiin. Kuntarajat pitää voida myös ylittää lähikouluun matkalla. Tämä lisää
kaivattua lähikoulujen oppilasmääriä ja pienentää isojen uusien koulujen
rakentamistarvetta keskustaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti