Miltä
näyttää Suomi 2030?
Olen elänyt
ja ollut osaltani vaikuttamassa 1980-90 luvulla Suomen kaupan kehitykseen. Jos
mitään ei olisi tehty, esimerkiksi S-Kauppoja ei enää olisi. Piti tehdä isoja
muutoksia rakenteisiin, toimintatapoihin. Kaikkea kaikille ei enää toiminut, piti
valita ne tuotealueet, joissa halutaan pärjätä. Piti uskaltaa luopua. Onneksi
oli edelläkävijä johtajia ja osuuskauppoja, jotka raivasivat tietä ja loivat
uskoa perässähiihtäjille. Nyt nautitaan niiden vaikeiden muutosten hedelmiä. Kehitystä
ei tapahdu ilman muutosta. Mutta miten varaudutaan seuraaviin muutoksiin,
joiden suunta on jo hieman näkyvissä?
Ilmastomuutoksen
vaatimat toimenpiteet ja tulevat pandemiat ja ihmisten arvostusten muutokset
vaikuttavat kehitykseen. Liikkumisen muodot ja välineet muuttuvat, ihmiset arvostavat
läheisyyttä, väljyyttä, luontoa, lähellä tuotettua. Tämä tarkoittaa, että
nettikauppa ja lähikauppa kasvaa ja hypermarketkauppa vähenee. Pienikin voi
olla kaunista. Maaseudun lähikaupoista tulee monipalvelukeskuksia. Luomuruoka, terveellinen lähiruoka tulee kunniaan myös
ravintoloissa. Suurten ja pienten kaupunkien keskustat voimistuvat ja
kehittyvät ihmisten olohuoneiksi ja kävelypainotteisiksi. Tarjolla on sähköautotaksien
rinnalla sähköpolkupyörätakseja ”Riksoja”. Lähikaupat ja puutiikit ovat tulleet
takaisin. Kotiinkuljetuspalvelu pelaa nettiostoille ja lähikauppaostoille.
Suuret hypermarketit,
peltomarketit ovat ongelmissa. Osasta tulee hyvinvointikeskuksia ja vapaa-ajan
keskuksia. Hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella olevat hypermarketit
pärjäävät, mutta niidenkin on muututtavat. Palvelujen kirjo muuttuu, koska
ympäristö muuttuu. Kehitystä ei tapahdu ilman muutosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti