Auttaako
tuotantoeläinten hyvinvointimerkki?
Tutkimuksessa,
2.11.2020 Suomalainen maaseutu, väitetään että tuotteissa, joissa on
hyvinvointimerkki, ostajat ovat valmiit maksamaan jopa 10 % enemmän. Väitän
että tämä ei pidä paikkaansa käytännössä, kaupan tiskillä. Noin 30-40 vuotta
sitten tehtiin tutkimuksia siitä paljonko enemmän asiakkaat ovat valmiit
maksamaan luomu-tuotteista. Tulos oli, että jopa 20 % enemmän. Käytännössä,
kaupan tiskillä ei oltu valmiit maksamaan yhtään ”luomulisää”. Oikeat
luomufanit olivat valmiit maksamaan 10 % enemmän. Tänään moni luomutuote ei
maksa enempää kuin perinteisillä menetelmillä tuotetut tuotteet. Se on ollut
mahdollista kehittämällä tuotantomenetelmiä, kasvattamalla volyymia, lyhentämällä
logistiikkaketjuja ja välistä rahastajia.
Eläinten
hyvinvointia voidaan edistää suosimalla perhetiloja, ei suuria
teollisuustiloja, varmistamalla tuotteiden jäljitettävyys ja kertomalla
pakkauksessa tuottajan nimi, joskus kuvankin kanssa, järjestämällä tiloilla
avoimen ovien päiviä. Joku välikäsi kerää hyvinvointimerkillä organisaatiolleen
rahaa ja tuottajan osuus jää minimiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti