maanantai 2. marraskuuta 2020

 



Auttaako tuotantoeläinten hyvinvointimerkki?

Tutkimuksessa, 2.11.2020 Suomalainen maaseutu, väitetään että tuotteissa, joissa on hyvinvointimerkki, ostajat ovat valmiit maksamaan jopa 10 % enemmän. Väitän että tämä ei pidä paikkaansa käytännössä, kaupan tiskillä. Noin 30-40 vuotta sitten tehtiin tutkimuksia siitä paljonko enemmän asiakkaat ovat valmiit maksamaan luomu-tuotteista. Tulos oli, että jopa 20 % enemmän. Käytännössä, kaupan tiskillä ei oltu valmiit maksamaan yhtään ”luomulisää”. Oikeat luomufanit olivat valmiit maksamaan 10 % enemmän. Tänään moni luomutuote ei maksa enempää kuin perinteisillä menetelmillä tuotetut tuotteet. Se on ollut mahdollista kehittämällä tuotantomenetelmiä, kasvattamalla volyymia, lyhentämällä logistiikkaketjuja ja välistä rahastajia.

Eläinten hyvinvointia voidaan edistää suosimalla perhetiloja, ei suuria teollisuustiloja, varmistamalla tuotteiden jäljitettävyys ja kertomalla pakkauksessa tuottajan nimi, joskus kuvankin kanssa, järjestämällä tiloilla avoimen ovien päiviä. Joku välikäsi kerää hyvinvointimerkillä organisaatiolleen rahaa ja tuottajan osuus jää minimiin.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti