sunnuntai 29. maaliskuuta 2020

ELY-keskusten virkamiehet "Ei-rotua"





Ymmärrän että virkamiehet palvelevat asiakkaitaan, veronmaksajia, yrittäjiä. Tämä tarkoittaa mielestäni sitä että erilaisiin anomuksiin ja lupiin on muitakin vastauksia kuin Ei käy, EI voi. Asiakasystävällinen virkamies vastaa hakijalle että juuri näin se ei käy, mutta näillä pienillä muutoksilla se käy eli virkamies esittää myös vaihtoehtoja. Asiakasystävällinen virkamies myös neuvottelee molempia tyydyttävää ratkaisua. Toinen ongelma on erilaisten suojelupäätösten muutokset . Kun on säädetty esimerkiksi joidenkin eläinlajien suojelemiseksi säännöt niin säännösten helpottaminen on mahdotonta vaikka suojeltavan eläimen kanta on vahvistunut riittävästi. Myös poliittisesti käytetään hyväksi näitä pykäliä joiden avulla voidaan haluttuja hankkeita vastustaa ja hidastaa. Nämä kaikki esimerkit jarruttavat elinkeinoelämän kehittämistä, palvelujen monipuolistamista, työpaikkojen syntymistä jne.

Esimerkiksi Heinolan arvokkaiden Apajalahden luolien hyödyntämistä on lepakoiden avulla jarrutettu parinkymmenen vuoden ajan. Lepakoille olisi ollut mahdollista louhia ihan omat kolot nykyisten luolien vierelle tai ne olisi voinut siirtää läheiseen luonnonluolaan. Toisaalta kuulemma lepakot ovat jo niin lisääntyneet että suojelua voisi lieventää.

Toinen vastaava tapaus Heinolassa on Prisman rakentamisen esteenä oleva perhosten ruokapaikka, joka kuulemma on tulevan parkkipaikan kohdalla, kalliolla. Miksei luvan myöntämisen esteenä olevan perhosten ruokapaikan voisi rakentaa Prisman katolle tai lähialueelle, rauhallisemmalle paikalle? Tämän hankkeen hidastamisessa paistaa myös paikallisten kyläpoliitikkojen kädenjälki.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti