Ymmärrän että virkamiehet palvelevat
asiakkaitaan, veronmaksajia, yrittäjiä. Tämä tarkoittaa
mielestäni sitä että erilaisiin anomuksiin ja lupiin on muitakin
vastauksia kuin Ei käy, EI voi. Asiakasystävällinen virkamies
vastaa hakijalle että juuri näin se ei käy, mutta näillä
pienillä muutoksilla se käy eli virkamies esittää myös
vaihtoehtoja. Asiakasystävällinen virkamies myös neuvottelee molempia tyydyttävää ratkaisua.
Toinen ongelma on erilaisten suojelupäätösten muutokset . Kun on
säädetty esimerkiksi joidenkin eläinlajien suojelemiseksi säännöt niin
säännösten helpottaminen on mahdotonta vaikka suojeltavan eläimen
kanta on vahvistunut riittävästi. Myös poliittisesti käytetään
hyväksi näitä pykäliä joiden avulla voidaan haluttuja hankkeita
vastustaa ja hidastaa. Nämä kaikki esimerkit jarruttavat
elinkeinoelämän kehittämistä, palvelujen monipuolistamista,
työpaikkojen syntymistä jne.
Esimerkiksi Heinolan arvokkaiden
Apajalahden luolien hyödyntämistä on lepakoiden avulla jarrutettu
parinkymmenen vuoden ajan. Lepakoille olisi ollut mahdollista louhia
ihan omat kolot nykyisten luolien vierelle tai ne olisi voinut
siirtää läheiseen luonnonluolaan. Toisaalta kuulemma lepakot ovat
jo niin lisääntyneet että suojelua voisi lieventää.
Toinen vastaava
tapaus Heinolassa on Prisman rakentamisen esteenä oleva perhosten
ruokapaikka, joka kuulemma on tulevan parkkipaikan kohdalla,
kalliolla. Miksei luvan myöntämisen esteenä olevan perhosten
ruokapaikan voisi rakentaa Prisman katolle tai lähialueelle,
rauhallisemmalle paikalle? Tämän hankkeen hidastamisessa paistaa
myös paikallisten kyläpoliitikkojen kädenjälki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti