Pormestarimallia ajavat
suurimmat puolueet, koska se kasvattaisi heidän valtaansa ja antaisi
puoluepomoille uuden ”hillotolpan”. Kun seuraa ketkä tätä
mallia ehdottavat, he ovat suurten puolueiden johtohenkilöitä, niin
Lahdessakin. He väittävät että malli aktivoi äänestämään
kunnallisvaaleissa. Se ei yksi riitä perusteluksi.
Veronmaksajien kannalta
malli kasvattaa kustannuksia. Nykyisten johtajien tehtävänimet
muuttuvat ja palkat pysyvät ensisellään. Pormestari ja ainakin
pari apulaispormestaria avustajahenkilöineen kasvattavat
merkittävästi kustannuksia. Kustannusten kasvu on otettava
lattiatasolla työskentelevien selkänahasta. Mallin kokemukset
muualta eivät ole rohkaisevia. Esimerkiksi Tampere kasvaa, kehittyy
ja verotulotkin kasvavat, silti tulos menossa päin seiniä. Siellä
pormestarimalli toimii?
Jos kuitenkin
enemmistöpäätöksillä malli toteutetaan, pitää ainakin
valituilta henkilöiltä vaatia korkeakoulututkinto. Puolueen kurssit
ja valmennukset eivät riitä.
Nykyistä
kaupunginjohtajamallia on kehitettävä. Kaupunginjohtaja toimii
virkavastuulla. Kaupunginjohtaja pitäisi toimia myös hallituksen
puheenjohtajana ja hänen esimiehensä olisi valtuuston
puheenjohtaja. Väitän, että kaupungin edun mukaiset päätökset
syntyisivat helpommin ja nopeammin. Puhun kokemuksesta, olen ollut
yrityksen toimitusjohtaja ja samalla hallituksen puheenjohtaja ja
kokemusta on myös kaupunginhallituksen jäsenenä.
Valtaa ei pidä lisätä
organisaation yläpäähän, sitä pitää siirtää alemmaksi,
lähennäksi lattiatasoa. Välistä pitää poistaa ainakin yksi
päällikkötaso. Työntekijöiden motivaatio paranee, työn tulokset
paranevat ja kuntalaisten palvelut paranevat. Kaupungin ja
veronmaksajien etu pitää asettaa puolueen ja oman edun edelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti