perjantai 14. syyskuuta 2018

Onko S-Ryhmän eettiset periaatteet väljähtyneet?




S-Ryhmän eettiset periaatteet ovat:

1.Kuuntelemme asiakasta
2.Toimimme avoimesti ja rehellisesti
3.Arvostamme ja kunnioitamme toisiamme
4.Kilpailemme reilusti
5.Olemme lahjaomattomia
6.Noudatamme hyvää hallintotapaa
7.Kunnioitamme ihmisoikeuksia
8.Toimimme vastuullisesti
9.Huolehdimme ympäristöstä

Hienoja ja kannatettavia periaatteita. Mutta toteutuvatko ne?Viime suosina näyttää siltä että näitä hyviä periaatteita ei ole kerrottu kaikille ostajille ja markkinointia suunnitteleville. Näytää myös siltä että eettisten periaatteiden totteutumista ei seurata eikä valvota. On valitettavaa jos hyvät eettiset periaatteet jäävät vain paperille ja käytännössä, tosielämässä toimitaan toisin.

”Halpuutus-kamppanjalla” on ajauduttu riitaan maatalousasiakkaitemme ja MTK:n kanssa. Olisi pitänyt ennakkoon neuvotella ja perustella kamppanja myös maatalousasiakkaille. Tässä kohtaan ei kuunneltu asiakasta eikä toimittu avoimesti, kuten eettiset periaatteet velvoittavat. Kilpailijat ovat tätä S-Ryhmän toimintatapaa hyödyntäneet.

Toinen puheenaihe tänään on S-Ryhmän tuoma brasisalainen broilerin liha, jonka tuontiin EU-komissionkin on antanut ohjeita. Brasilialainen broilerinliha on EU:n mustalla listalla. Asia oli esillä myös 13.9. eduskunnan kyselytunnilla. Ministeri Leppä totesi "Pidän erittäin arvelluttavana S-Ryhmän toimintaa". Kävin heti tarkistamassa Hämeenmaan S-Marketin ja Prisman hyllyt ja siellä tarjolla oli vain kotimaista broilerin lihaa. Hyvä. Ilmeisesti tuonti on koskenut lihaa S-Ryhmän hotelli-ravintolapuolelle. Jos näin on ihmettelen eikö S-Ryhmän eettiset periaatteet koske hotelli-ravintolapuolta? Olen jo monesti ehdottanut että joissakin ruokaravintoloissa pitäisi kokeilla oikeaa avoinmuutta eli kerrotaan ruokalistassa kaikkien tuotteiden alkuperä, maa, tila jne. Vaihtoehtona on myös että ravintola ilmoittaa käyttänsä vain kotimaisia raaka-aineita. Uskon että tästä tulisi ravintolalle kilpailuetuja, edelläkävijän etuja. Tätä ideaa puoltaa tämän hetken lähiruoka-ja luomu buumi.

Kun jatkoin asian selvittelyä, löytyi Rainbow-broilerinleike joka oli Poutun pakkaama ja lihan alkuperämaa oli Brasilia. Tuotetta on siis ollut mynnissä S-Ryhmän vähittäiskauppaketjuissa, mutta ei Hämeenmaan kaupoissa. S-Ryhmän johtajat kommentoivat että kun suomalaista lihaa ei ole saatu tähän konseptiin, on otettu brasiliaista lihaa, koska sen on paljon edullisempaa kuin suomalainen. Kotimaisilta tuottajilta tarjouksia ei ole tullut koska Rainbow konsepti "kurittaa" kotimaisia toimittajia. Tässä ei ole toimittu avoimesti eikä vastuullisesti.

Uutiset kertovat että K-Ryhmä on toiminut samalla tavalla eli sieltäkin on löytynyt brasilialaista lihaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti