Savon oikorata Lahdesta Heinolan kautta Mikkeliin on
edelleen haaveena. Se on pisimpään vireillä ollut ratayhteys. Ratalinjaus
sisältyy edelleenkin ohjeellisena voimassa oleviin maakuntakaavoihin. Timo
Ihamäen poismenon johdosta hankkeelle ei ole löytynyt vetäjää, puolesta puhujaa. Toivon että uusi Heinolan kaupunginjohtaja
ottaa haasteen vastaan. Nyt kuulemma olisi tällaiseen hankkeeseen saatavilla EU
rahoitustakin. Miksi Heinolan ja Lahden äänillä eduskuntaa menneet kansanedustajat
ovat hiljaa? Olemme EU:n nettomaksaja, miksi sieltä ei oteta projektirahaa kun
sitä olisi saatavilla? Heinolankin päättäjät innostuivat Kimolan kanavasta,
jonka hyöty Heinolalle on minimaalinen verrattuna Savon rataan.
Uskon että tulevaisuudessa tavarankuljetuksista kasvava osa
siirtyy rautateille, polttoaineiden hinnan kohotessa ja tienpidon kallistuessa.
Se edistää myös ilmastotavoitteiden saavuttamista. Tämän hankkeen toteutuminen
edellyttää Heinolalta maakunnallista yhteistyötä, ”lobbausta” Arkadianmäelle ja ”änkyrä” maineesta luopumista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti