torstai 25. tammikuuta 2018

Rautatieyhteys Heinolasta Mikkeliin



Savon oikorata Lahdesta Heinolan kautta Mikkeliin on edelleen haaveena. Se on pisimpään vireillä ollut ratayhteys. Ratalinjaus sisältyy edelleenkin ohjeellisena voimassa oleviin maakuntakaavoihin. Timo Ihamäen poismenon johdosta hankkeelle ei ole löytynyt vetäjää, puolesta  puhujaa.  Toivon että uusi Heinolan kaupunginjohtaja ottaa haasteen vastaan. Nyt kuulemma olisi tällaiseen hankkeeseen saatavilla EU rahoitustakin. Miksi Heinolan ja Lahden äänillä eduskuntaa menneet kansanedustajat ovat hiljaa? Olemme EU:n nettomaksaja, miksi sieltä ei oteta projektirahaa kun sitä olisi saatavilla? Heinolankin päättäjät innostuivat Kimolan kanavasta, jonka hyöty Heinolalle on minimaalinen verrattuna Savon rataan.

Uskon että tulevaisuudessa tavarankuljetuksista kasvava osa siirtyy rautateille, polttoaineiden hinnan kohotessa ja tienpidon kallistuessa. Se edistää myös ilmastotavoitteiden saavuttamista. Tämän hankkeen toteutuminen edellyttää Heinolalta maakunnallista yhteistyötä, ”lobbausta”  Arkadianmäelle  ja ”änkyrä” maineesta luopumista.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti