keskiviikko 10. toukokuuta 2017

Miksi kotimaista järvikalaa on vähän ruokalautasellamme?



Lähiruoka ,kestävä kehitys ja terveellisyys ovat nykytrendejä. Kotimainen luonnonvarainen kala  on kuluttajalle ympäristöystävällisin vaihtoehto. Lähikala, tuotteen jäljitettävyys ja kotimaisuuden arvostus vetoaa kuluttajiin. Kala on kevyttä ja hyvin sulavaa ruokaa. Kalan rasva sisältää omega-3-rasvahappoja, jotka vähentävät sydän -ja verisuonitautiriskiä ja parantavat diabeetikoiden sokerinsietokykyä. Lisäksi runsaalla kalan syönnillä on miesten eturauhassyövän riskiä vähentävä vaikutus. Kala on myös hyvä D-vitamiinin lähde. Useimmin esiintyvät kalat suomalaisten ruokalautasella ovat muikku, kuha, siika. Järvikaloista valitettavasti hauki, lahna, kuorre, ahven ja särki eivät kelpaa suomalaisten ruokalautaselle.

Kalaa kasvaa Suomen tuhansissa järvissä runsaasti. Järvissämme elää noin 70 kalalajia ja lähes kaksi miljoonaa suomalaista harrastaa kalastusta. Suomessa kalan kulutus on noin 14-16 kg henkeä kohden vuodessa ja siitä on kotimaisen järvikalan osuus vain noin 3-4kg. Järvikalan osuutta pitää kasvattaa.

Järvikalan käyttöä vähentävät ammattikeittiöissä seuraavat heikkoudet: ennakkoasenteet, alhainen jalostusaste, toimimaton logistiikka, ammattikeittiöiden kapasiteetit, puutteellinen markkinointi. Tämän korjaaminen vaatii tiivistä yhteistyötä, kalastajien ja ammattikeittiöiden kesken.

Jalostusastetta nostamalla kalastajakin voisi saada tuotteestaan paremman hinnan ja ammattikeittiöt olisivat kiinnostuneimpia ostamaan. Tämän toteutuminen vaatii valtakunnallisia ja alueellisia toimijoita sekä maa ja elinkeinoministeriön tukea, ohjausta. Tässä olisi oiva kohde passiivisten yritystukien uudelleen kohdistamiselle. Näistä tarpeista pitäisi rakentaa EU- rahotteinen hanke ”Suomen järvikalan hyödyntämiseksi ”.Järvikala-ateria olisi yksi hyvä matkailuvaltti. Esimerkiksi Kiuruvedellä tarjotaan koululaisille joka viikko yksi järvikala-ateria yhteistyössä paikallisten kalastajien kanssa. Ammattimaisia järvikalastajia tarvitaan lisää, tässä haaste työministerille.
Järvikalan lisäämiseksi vähittäiskaupassa tarvitaan mm. tuotekehitystä, toimivaa logistiikkaa, järvikalabrändiä, ruokaohjeita jne.. Kalaa pitäisi olla kaupan kalatiskissä ja pakastealtaassa läpi vuoden. Tässä on kauppaketjuilla merkittävä rooli. Tarvitaan yhteistyötä kaupan ja kalaa jalostavien yritysten kesken ja kalastajien kesken. Tarvitaan myös byrokratian karsimista. Viisi vuotta sitten yhteistyöhanke, jonka tavoitteena oli kotimaisen järvikalan käytön lisääminen, kaatui Heinolassa terveysviranomaisten vaatimuksiin.

Toivoisin että, valtiovalta ottaisi kotimaisen kalan käytön lisäämiseen aktiivisemman otteen. Tämän hankkeen eteen on esimerkiksi Mikkelin Ammattikorkeakoulu tehnyt vuosien aikana hyvää pohjatyötä. Antti Ruuskasen opinnäytetyö 2013 on tästä hyvä esimerkki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti