keskiviikko 20. maaliskuuta 2019

Miksi Suomi ei ole maailman onnellisin kansa?




YK:n puolueettoman tutkimuksen mukaan Suomi on jo toista kertaa maailman onnellisin maa. Siihen kannattaa uskoa. Monesti on niin että ulkopuolinen näkee hyvät asiat paremmin kuin me itse. Tämä tarkoittaa sitä että meillä on hyvät olosuhteet,edellytykset olla myös maailman onnellisin kansa. Miksi emme ole? Miksi osa suomalaisista ei koe itseään onnelliseksi? Tähän eniten vaikuttaa meidän omat toimenpiteet ja asenteet. Meidän pitäisi näin ennen vaaleja löytää yhteinen visio tulevaisuudesta, miten parannamme heikompi osaisten onnellisuutta. Miten ymmärrämme toisiamme paremmin ja miten parannamme yhteistyötaitojamme. Yksi merkittävä kilteinen ominaisuutemme on kateus, meidän pitäisi iloita ystävämme, kilpailijamme menestymisestä ja kannastuu heitä. Puolueiden pitäsi kilpailla siitä miten yhdessä saamme nostettua kaikkien suomalaisten onnellisuutta. Pitää laatia Suomelle puolueiden yhteinen onnellisuuden parantamisohjelma seuraavalle kymmenelle vuodelle. Suunnitelmassa voidaan sopia mitä onnellisuuden osa-alueita eri puolueet ajavat eteenpäin. Lopetetaan toistemme mustamaalaaminen ja valeuutisten tehtailu.

Onnellisin kansa elää terveenpänä, ressittömämpänä. Yhteisöllisyys kasvaa. Toisista pidetään huolta.Aivovuoto vähenee ja työperäinen maahanmuutto lisääntyy. Hoitosuhde paranee.
Kannatta myös muistaa että paras on hyvän pahin vihollinen. Halutaan toisillemme hyvää.
'


torstai 7. maaliskuuta 2019

Seniorien muuttoa helpottava prosessi





Pääkaupunkiseudulla ensi vuonna eläkkeelle pääsevä pariskunta on juuri nähnyt Heinolan
senioripalveluja esittelevän videon ja kuunnelleet Heinolaan pari vuotta sitten muuttaneen
ystävän kehuja . Hekin päättivä muuttaa Heinolaan, Terveysliikuntakaupunkiin ja Suomen
Joulupuukaupunkiin


He menevät Heinolan Senioripalvelujen nettisivustolle ja tekevät valintojaan


1.Oma vai vuokra asunto?


2.Omakotitalo, rivitalo, kerrostalo?


3.Sijainti: keskusta, kaupunginosa, elävä kylä, rantapaikka?


4.Asunnon koko  m2 ?


5.Jos he ovat valinneet vaikka keskustan, ruudulle rävähtää sillä hetkellä keskustassa myynnissä    
  olevat 55-65m2 kerrostaloasunnot ja niiden myyjien yhteystiedot


6.He tekevät kaupat kiinteistövälittäjän kanssa ja ihastelevat edullista hintaa (verrattuna Hesaan)


7.Kiinteistövälittäjä antaa heille luotettavan remonttifirman ja muuttofirman yhteystiedot sekä
  yhteystiedot josta voi valita koulutetun ”Muuttokummin” joka auttaa kotouttamisessa ja arjessa


8.Kummin ensimmäisessä tapaamisessa, kummi antaa uusille kaupunkilaisille ”Tervetuloa”-setelit
  keskustan yrityksiltä, esim. 10% etu, kampaamo, hieroja, ruokakauppa, ruokaravintola jne.
  Kummi antaa myös kaupungin järjestämän tervetulotilaisuuden päivämäärän, kelloajan, paikan
  Kummi antaa muutajille Palvelu-Santran esitteen ja näyttää ikäihmisten palvelut netistä
  Kummi kirjaa myös ylös kolme syytä joiden perusteelle he muuttivat Heinolaan


9.Uudet kaupunkilaiset osallistuvat seuraavaan kaupungin tervetulo-tilaisuuteen joita järjestetään
  touko ja joulukuussa (Jyränkölässä, valtuustosalilla,uudella puukoululla, Urheiluopistolla, Vesi-
  tornilla jne.) Ja kehuvat uutta kotipaikkaansa sukulaisilleen, ystävilleen

ps. Toivon että tämä on totta viimeistään 2020

lauantai 2. maaliskuuta 2019

" Puhe notifikaatiosta hakoteillä"



Näin sanoo Eurooppaoikeuden professori Päivi Leino-Sandberg HS:ssa 2.3.2019. Hänen mielestään Sote-keskustelu on mennyt sivuraiteille. Notofikaatio keskustelu on uudistuksen sisältöön nähden sivuseikka. Sillä ei voida estää oikeusjuttujen riskiä. Yksityiset toimijat voivat nostaa kanteita tuomiosistuimissa. Lopuksi EU-oikeuden tulkintaa koskevat asiat ratkaisee EU-tuomioistuin komission kannasta riippumatta.

Valiokuntien yli tuhannen  asiantuntijan kuuleminen on pääosin opposion viivytystaistelua. Jos näiden kuulemisten perusteella valiokunnissa istuvat kansanedustajat eivät pysty päätöstä tekemään, he eivät ole ”oikeita” kansan edustajia, he ovat enemmän puolueiden käskyläisiä. Useimmilla asiantuntijoilla ei ole oikeaa kantaa, he kertovat että saattaa olla ristiriidassa. Kuten tiedämme montaa lakia voidaan tulkita monella tavalla, kun halutaa luoda epävarmuutta äänestäjiin.

Notifikaatiossahan varmistetaan että yksityiset toimijat ovat tasavertaisessa asemassa yhteiskunnan tuottamiin palveluihin nähden eli tässä oppositio ajaa yksityisten toimijoiden etuja. Sama opposito moittii suureen ääneen palvelujen yksityistämistä. Tässä ei ole mitään yhdenmukaisuutta, halutaan vain hämätä notifikaatiolla tavallisen äänestäjän ajattelua eli sekoittaa soppaa tietoisesti.

Virkamiehet kertovat että EU komissio on hyvin tietoinen siitä mitä Suomessa ollaan tekemässä. Sote-esityshän on matkan varrella muuttunut, osaksi EU:n kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen. EU on Suomen taloudenpitoa koskevissa raporteissa toistuvasti vaatinut sote-uudistuksen pikaista toteuttamista. Suomen sote-ratkaisut tekee Suomen eduskunta, ei asiantuntijat eikä EU. Päätöstä tehtäessä pitää jättää päivänpolitiikka taakse ja katsoa pitkälle tulevaisuudeen. Kannattaa muistaa että paras on hyvän pahin vihollinen.

lauantai 23. helmikuuta 2019

Helsingiuksen suku



Olen tutkinut juuriani. Viime vuonna valmistui isäni suvusta sukukirjanen. Pääsin sukuni juurille aina 1700-luvulle saakka. Viime vuoden syksyllä pidettiin myös ensimmäinen sukukokous.Vaarini on vaihtanut 1902 Helsingius sukunimen Rusilaksi. Samaan aikaan tuhannet suomalaiset vaihtoivat ruotsinkielisen nimen suomenkieliseksi.

Seuraavat suvut polveutuvat tästä Helsingiuksen suvusta:
Rusila, Suppi, Multamäki, Tuominen, Mallinen, Virta, Nordman, muutama sukuhaara on säilyttänyt edelleen Helsigiuksen nimen.

Sukukirjasen teon yhteydessä teetettiin myös suvun vaakuna. Tämän vuoden alusta alkaen vaakuna esiintyy suvun T-paidassa ja mukissa, niitä voi tilata allekirjoittaneelta.

perjantai 8. helmikuuta 2019

Suomalaiset tuotteet paremmin tarjolle





Reijo Karhinen esittää, aivan oiken että suomalaistuotteet pitää saada paremmin esille. Kolmenkymmenen vuoden vähittäiskauppakokemuksella kerron että suomalaisten tuotteiden tarjonta omalla hyllyllä, kylmähyllyllä ja pakastealtailla ei toimi. Olen tämän itse testannut aikanaan luomu-tuotteilla. Kun luomutuotteita oli kaupassa alle sata, ne olivat omalla hyllyllä. Siellä kävivät pääsääntöisesti vain Luomu-fanit, ei kiireiset perhe-emännät. Kun suomalaisia tuotteita on kaupassa monta sataa ne kannattaa laittaa omiin tuoteryhmiinsä, leivät leipähyllyyn, juustot juustohyllyyn jne. sillä tavalla me helpotamme kiireisen asiakkaan ostamista ja valintoja. Suomalainen tuote pitää tuoda nykyistä paremmin esille hyllynreunassa, isolla suomenlipulla, joutsenlipulla tms. Lisäksi kaupan sisääntuloon ilmoitustaulu jossa kerrotaan uusimmista valikoimiin tulleista suomalaisista tuotteista ja niiden sijainista hyllykartalla. Valikoimissa pitäisi myös paremmin hyödyntää yöttömässä yössä, puhtaassa Suomen ilmastolla kasvaneita luomu-tuotteita. Toivon myös että isompien asiakavirtojen varrelle syntyy kauppoja jotka myyvät vain suomalaisia tuotteita. Tästä on hyvä esimerkki, jo yli kymmenen vuotta toiminut Lähiruokatori ja -ravintola Heila, Heinolassa.

Suomalaisten tuoteiden markkinointia voisi parantaa myös matkailumarkkinoinnissa. Vilkkaimmissa matkailukohteissa voisi olla suomalaisten tuotteiden hyllykkö josta matkailijat voisivat niitä ostaa kotiinviemisiksi ja tuliaisiksi. Matkailukohteiden ravintola, ruokapalvelut voisivat ottaa näkyvämmin listoilleen suomalaisista raaka-aineista valmistellut ateriat, jossa esitellään myös niiten tuottajat nimeltä ja miltä paikkakunnalta. Suomalaisia pientuottajia voisi tehdä tunnetuksi myös maatilavierailupäivillä.



tiistai 5. helmikuuta 2019

Mistä Soten 3 miljardin säästöt?



Oppositio antaa ymmärtää että 3 miljardin säästöt ovat leikkaus nykyisistä sote kustannuksista, joka tietenkin merkitsisi palvelujen karsimista. Hallituksen oikea tavoite on leikata 3 miljardia tulevista, kasvavista soten kuluista tulevien vuosien aikana. Jatkossa kustannuksia kasvattaa merkittävästi Suomen väestön ikääntyminen ja elinajan pidentyminen.

Oppositio väittää että säästöt eivät ole mahdollisia, ilman että heikennetään palveuja ja nostetaan maksuja. Jos mitään rakenteellista muutosta ei tehdä, oppositio on oikeassa. Mutta kehitystä ei tapahtu ilman muutosta. Suunniteltuja muutoksia ovat :

-Sote ja maakuntauudistus kokonaisuutena, tulee suuremmat hartijan ja asiantuntevampaa palvelua
  ja johtamista
-panostetaan ennaltaehkäisyys, hyvinvointiin, hyvän kunnon ylläpitämiseen
-toimintaa tehostetaan ja hyödynnetään sähköisiä palveluja
-asiakaslähtöiset, vaikuttavat, kustannustehokkaat ja yhteen sovitetut palvelut
-valinnanvapaus jossa asiakas itse saa valita hoitopaikan, julkiselta tai yksityiseltä
-julkinen valta vastaa ja koordinoi palveluja ja hyödyntää yksityisiä palveluntuottajia maakunta-
  tasolla nykyistä paremmalla kilpaillutuksella ja yhteistyösopimuksilla sekä valvonnalla

Olen itse ollut mukana, muutosten kautta nostamassa S-Ryhmää raskaasta tappiollisesta organisaatiosta kannattavaksi ja menestyväksi kaupparyhmäksi. Muutos saatiin aikaan 5-10 vuodessa. Tämä on mahdollista Sotessakin, kun unohdetaan puoluepolitikointi. Kehitystä ei tapahdu ilman muutosta. Tehdään se muutos, yhdessä. Yhdessä olemme enemmän.

sunnuntai 3. helmikuuta 2019

Hoivan uudet vaihtoehdot


Pelkkä numero lakiin ei riitä!

Kotihoito
Nykyisellä hallituksella oli tavoite panostaa kotihoitoon, laitoshoidon kustannuksella. Se ei ole täysin onnistunut vanhalla konseptilla. Kustannuksissa on säästetty palvelun ja laadun kustannuksella. Konseptia on muutettava, näin ei voi jatkua.
Kirsti Karttunen on selvittänyt Hollannin mallia. Hollannissa on menestyvä yritys kotihoitosektorilla Buurtzorg-säätiö ”Naapuriapu”. Kymmenen hengen sairaanhoitajatiimillä on 40-50 asiakasta. Kevyt organisaatio jossa ei ole päällikkötasoa, tiimi on itseohjautuva. Tiimi päättää itse mm. työnjaosta, työasuista. Asiakkaan luona käy aina tuttu hoitaja. Jos tiimillä on ratkaisemattomia ongelmia, apuun pyydetään yrityksen ”Valmentajaa”. Tiimin hoitajille maksetaan keskimääräistä parempaa palkkaa. Jos säätiö tuottaa voittoa se käytetään työtä helpottavien laitteiden hankintaan, koulutukseen ja virkistystoimintaan. Säätiön arvoja ovat luottamus, itsenäisyys, luovuus, yksinkertaisuus, yhteistyö.
Tästä voitaisiin Suomessakin ottaa oppia. Suomeen voisi sopia osuustoimintamalli, jossa tiimin hoitajat olisivat osuuskunnan jäseniä ja päättäjiä. Osuuskunta voisi olla vaikka maakuntatasoinen.

Laitoshoito
Suomessa on viime suosina ollut hallitsematon tilanne, Soten viivästymisestä johtuen. Veroparatiisiyhtiöt ovat ostaneet suurimman osan menestyvistä pienistä hoivayrityksistä. Tuloset tästä kehityksestä ovat viimepäivinä tuleet karmealla tavalla esille. Muutaman vuoden kuluttua Suomessa on vain kaksi kansainvälistä hoivayritystä jotka jakavat markkinat ja määräävät hintatason. Tämä kehitys on Soten avulla pysäytettävä. On suosittava paikalliasia, maakunnallisia yrityksiä jotka maksavat veronsa paikkakunnalle ja käyttävät mahdolliset voittonsa paikkakunnan hyväksi.

Kolmannen sektorin onnistumisesta hoiva-alalla on hyvä esimerkki Heinolassa Jyränkölän Seklementti. Heillä on jo kuusi ympärivuorokautisen hoidon palvelutaloja joissa tyytyväisiä asiakkaita, senioreita lähes 300. Seklementti on merkittävä työnantaja ja maksaa veronsa Heinolaan. Jyränkölä pyörittää myös yli 100 hengen vapaaehtoistoimintaa joka hyödyntää hoivapalvelujakin monella tavalla, veroparatiisiyhtiöt eivät tätä tee. Miksi tätä konseptia ei voisi laajentaa koko maakuntaan ja Suomeen? Mielestäni voisi laajentaa. Toinen vaihtoehto veroparatiisiyhtiöille olisi osuustoiminnallinen, maakunnallinen yritys jossa palvelutalojen asukkaat olisivat osuuskunnan omistajia ja sitä kautta päättäjiä.

Nämä kehittämistoimenpiteet ovat täysin mahdollisia kun panostetaan tulevien maakuntien hankintaosaamiseen, laadun tilaamiseen ja sovittujen yhteistyösopimusten valvontaan sekä riittävin koviin sanktioihin. Eli kannattaa katsoa tarkemmin ketä seuraavissa eduskuntavaaleista äänestät