Reijo Karhinen esittää, aivan oiken että suomalaistuotteet
pitää saada paremmin esille. Kolmenkymmenen vuoden vähittäiskauppakokemuksella
kerron että suomalaisten tuotteiden tarjonta omalla hyllyllä, kylmähyllyllä ja
pakastealtailla ei toimi. Olen tämän itse testannut aikanaan luomu-tuotteilla.
Kun luomutuotteita oli kaupassa alle sata, ne olivat omalla hyllyllä. Siellä
kävivät pääsääntöisesti vain Luomu-fanit, ei kiireiset perhe-emännät. Kun
suomalaisia tuotteita on kaupassa monta sataa ne kannattaa laittaa omiin
tuoteryhmiinsä, leivät leipähyllyyn, juustot juustohyllyyn jne. sillä tavalla
me helpotamme kiireisen asiakkaan ostamista ja valintoja. Suomalainen tuote
pitää tuoda nykyistä paremmin esille hyllynreunassa, isolla suomenlipulla,
joutsenlipulla tms. Lisäksi kaupan sisääntuloon ilmoitustaulu jossa kerrotaan
uusimmista valikoimiin tulleista suomalaisista tuotteista ja niiden sijainista
hyllykartalla. Valikoimissa pitäisi myös paremmin hyödyntää yöttömässä yössä,
puhtaassa Suomen ilmastolla kasvaneita luomu-tuotteita. Toivon myös että
isompien asiakavirtojen varrelle syntyy kauppoja jotka myyvät vain suomalaisia
tuotteita. Tästä on hyvä esimerkki, jo yli kymmenen vuotta toiminut
Lähiruokatori ja -ravintola Heila, Heinolassa.
Suomalaisten tuoteiden markkinointia voisi parantaa myös
matkailumarkkinoinnissa. Vilkkaimmissa matkailukohteissa voisi olla
suomalaisten tuotteiden hyllykkö josta matkailijat voisivat niitä ostaa
kotiinviemisiksi ja tuliaisiksi. Matkailukohteiden ravintola, ruokapalvelut
voisivat ottaa näkyvämmin listoilleen suomalaisista raaka-aineista valmistellut
ateriat, jossa esitellään myös niiten tuottajat nimeltä ja miltä paikkakunnalta.
Suomalaisia pientuottajia voisi tehdä tunnetuksi myös maatilavierailupäivillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti