Kaupan
keskittämisen hyödyt ja haitat
HS 16.6.2025 kirjoittaa ”S-Ryhmän ylivalta ei ole normaalia”. Muutama vuosikymmen sitten
S-Ryhmä oli konkurssin portilla. Silloin K-kaupoilla oli ylivalta, oliko se
normaalia? Osa K-kaupan johdossa kertoi jälkeenpäin uskoneen, että
S-Osuuskaupat poistuvat kartalta. Näin ei käynyt, S-osuuskauppakenttä
saneerattiin terveeksi. Rönsyt karsittiin, tappiollinen toiminta lopetettiin,
sovittiin työnjaosta SOK:n ja osuuskauppojen välillä, luotiin uudet ketjut jne.
Tänään
S-Ryhmän menestymisen syyt ovat asiantuntijankin mukaan hintamielikuva,
bonusjärjestelmä ja valikoimat. Yksi syy on myös yritysmuoto, osuuskauppa ei
osakeyhtiö. Osuuskaupan voitot eivät mene kauppiaiden taskuun, vaan ne
käytetään kaupan kehittämiseen, etujen tuottamiseen asiakasomistajille ja
alueen elinvoiman vahvistamiseen. Asiakkaat arvostavat näitä ominaisuuksia ja siksi jäsenmäärä ja
asiakasmäärät kasvavat. S-Ryhmän menestyminen perustuu myös osaamiseen, laajaan
palvelukonseptiin sekä haluttuihin yhteistyökumppaneihin.
Asiantuntijoiden
mukaan S-Ryhmä voisi luopua esimerkiksi huoltoasemista, ravintoloista, pankista
ja alentaa niillä rahoilla ruoan hintaa. Se merkitsisi asiakasomistajien
palvelun heikentämistä ja S-Ryhmän kilpailuvaltista luopumista. Samalla joku
voisi ehdottaa, että K-kauppa luopuisi itsenäisistä kauppiaistaan ja laittaisi
tilalle myymälänhoitajia. Uskon että se ei käy koska kauppiasyrittäjä on heidän
yksi kilpailueduistaan.
Suomen
päivittäistavarakauppaa ei voi verrata USA:n eikä Euroopan kauppaketjuihin
koska meillä kaupan ympäristö on erilainen, pitkät välimatkat, harvaan asuttu
maa, erilaiset sääolosuhteet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti