Yhteistyötaidot käyttöön
Hyvät
yhteistyötaidot estävät isojen ongelmien ja vastakkaisasetelmien syntymistä.
Ongelmaa tai kehittämisehdotusta pitää johtajan osata katsoa omasta ja myös
asiakkaan ja työntekijän vinkkelistä. Täytyy löytää etuja kaikkien kolmen osapuolen
osalta. Asiakkaan, työntekijöiden ja yrityksen omistajan edut pitää tuoda
neuvottelussa selvästi ja uskottavasti esille. Olemme samassa veneessä. Omassa
johtamisessani esitin eli testasin uutta ideaani ensin yhden työryhmän jäsenen
kanssa, jäsenen valitsin olettamuksen mukaan, että hän suhtautuu siihen
positiivisesti. Päätöskokouksessa hän auttoi ideani läpimenoa ja uskottavuutta.
Johtajan, yrityksen edustajan pitää osata asennoitua asiakkaan ja henkilökunnan
”housuihin”. Minä esimerkiksi juttelin paljon asiakkaiden ja henkilökunnan
kanssa, se auttoi ymmärtämään heitä.
Nyt näyttää
siltä, että valtakunnantasolla näitä periaatteita ei ole ymmärretty, varsinkin
kun oppositio vääristää tavoitteita ja vaikutuksia. Hallitus ei ole pystynyt
kertomaan toimenpiteiden myönteisiä vaikutuksia yritysten henkilökunnalle,
liitoille ja Suomen kansalaisille. Välttämättömien toimenpiteiden myönteiset,
kansantajuisesti esitetyt vaikutukset ovat jääneet opposition huutojen alle.
Hallitus kertoo, että se odotti liittojen koviakin toimenpiteitä. Hallituksella
olisi ollut aikaa valmistautua näihin liittojen koviin toimenpiteisiin. Nyt
näyttää siltä, että hallitus katselee tapahtumia ”housut nilkoissa ”ja ei tiedä
mitä pitäisi tehdä. Valitettavasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti