sunnuntai 17. maaliskuuta 2024

 



Yhteistyötaidot käyttöön

Hyvät yhteistyötaidot estävät isojen ongelmien ja vastakkaisasetelmien syntymistä. Ongelmaa tai kehittämisehdotusta pitää johtajan osata katsoa omasta ja myös asiakkaan ja työntekijän vinkkelistä. Täytyy löytää etuja kaikkien kolmen osapuolen osalta. Asiakkaan, työntekijöiden ja yrityksen omistajan edut pitää tuoda neuvottelussa selvästi ja uskottavasti esille. Olemme samassa veneessä. Omassa johtamisessani esitin eli testasin uutta ideaani ensin yhden työryhmän jäsenen kanssa, jäsenen valitsin olettamuksen mukaan, että hän suhtautuu siihen positiivisesti. Päätöskokouksessa hän auttoi ideani läpimenoa ja uskottavuutta. Johtajan, yrityksen edustajan pitää osata asennoitua asiakkaan ja henkilökunnan ”housuihin”. Minä esimerkiksi juttelin paljon asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa, se auttoi ymmärtämään heitä.

Nyt näyttää siltä, että valtakunnantasolla näitä periaatteita ei ole ymmärretty, varsinkin kun oppositio vääristää tavoitteita ja vaikutuksia. Hallitus ei ole pystynyt kertomaan toimenpiteiden myönteisiä vaikutuksia yritysten henkilökunnalle, liitoille ja Suomen kansalaisille. Välttämättömien toimenpiteiden myönteiset, kansantajuisesti esitetyt vaikutukset ovat jääneet opposition huutojen alle. Hallitus kertoo, että se odotti liittojen koviakin toimenpiteitä. Hallituksella olisi ollut aikaa valmistautua näihin liittojen koviin toimenpiteisiin. Nyt näyttää siltä, että hallitus katselee tapahtumia ”housut nilkoissa ”ja ei tiedä mitä pitäisi tehdä. Valitettavasti.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti