lauantai 6. toukokuuta 2023

 



Koulun oppitunnit, eduskunnan kyselytunnit ja kännykät?

Farmi- tv ohjelman osanottajilla ei ole älykännyköitä mukana. He kertoivat yhdessä jaksossa miltä se kännykkäpuute tuntui. Kännyköiden puute syvensi ja pidensi kahdenkeskisiä keskusteluja, paransi keskittymiskykyä tehtäviin ja ongelmanratkaisuihin. Tämän ”laboratoriotestin” tuloksia pitää hyödyntää keskustelussa oppimistulosten heikentymisen syistä. Kun katsoo kuvia tämän päivän koululuokasta, oppitunnilta, osa istuu lakki päässä, osa näprää kännykkää, osa keskustelee keskenään ja muutama yrittää kuunnella opetusta ja oppia.

Eduskunnan kyselytunnilla osa näprää kännykkää, osa keskustelee keskenään, osa huutelee puheenvuoron saaneen päälle, osa kirjoittaa tekstiä lehden yleisönosastolle jne. Ei omena kauas puusta putoa. Päättäjien esimerkki ei kannusta oppitunnilla keskittymiseen.

Kun mietitään miten pitäisi oppimistuloksia parantaa, kannattaa harkita yhtenä keinona kännykkäkieltoa oppitunneilla ja eduskunnan kyselytunneilla. Uskon että samalla paranee opettajan ja puhemiehen arvostus ja kunnioittaminen. Tämän onnistuminen edellyttää myös oppilaiden vanhempien tukea ja eduskunnassa puolueiden tukea.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti