Koulun
oppitunnit, eduskunnan kyselytunnit ja kännykät?
Farmi- tv
ohjelman osanottajilla ei ole älykännyköitä mukana. He kertoivat yhdessä
jaksossa miltä se kännykkäpuute tuntui. Kännyköiden puute syvensi ja pidensi
kahdenkeskisiä keskusteluja, paransi keskittymiskykyä tehtäviin ja
ongelmanratkaisuihin. Tämän ”laboratoriotestin” tuloksia pitää hyödyntää
keskustelussa oppimistulosten heikentymisen syistä. Kun katsoo kuvia tämän
päivän koululuokasta, oppitunnilta, osa istuu lakki päässä, osa näprää kännykkää,
osa keskustelee keskenään ja muutama yrittää kuunnella opetusta ja oppia.
Eduskunnan
kyselytunnilla osa näprää kännykkää, osa keskustelee keskenään, osa huutelee
puheenvuoron saaneen päälle, osa kirjoittaa tekstiä lehden yleisönosastolle
jne. Ei omena kauas puusta putoa. Päättäjien esimerkki ei kannusta oppitunnilla
keskittymiseen.
Kun
mietitään miten pitäisi oppimistuloksia parantaa, kannattaa harkita yhtenä
keinona kännykkäkieltoa oppitunneilla ja eduskunnan kyselytunneilla. Uskon että
samalla paranee opettajan ja puhemiehen arvostus ja kunnioittaminen. Tämän
onnistuminen edellyttää myös oppilaiden vanhempien tukea ja eduskunnassa
puolueiden tukea.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti