perjantai 19. toukokuuta 2023

 



Byrokratian ja joustamattomuuden kukkanen

Asun Lahden Ankkurissa, minua ei hyväksytä kotiseurakuntani Lahden Nastolan jäseneksi. Lahden kaikkien seurakuntien verotulot menevät samaan kassaan, joten se ei voi olla syynä. Joten syynä on kirkon johtavien virkamiesten jääräpäisyys, lakien tulkinta ja pelisilmän puuttuminen. En ihmettele, että kirkosta eroaa paljon järkeviä ihmisiä.

Olen kotoisin Nastolasta, siellä on kotini, hautausmaalla isä, äiti, veli, vaari, mummo ja sukulaiset, siellä on myös minun hautapaikkani. Käyn Nastolan hautausmaalla lähes kuukausittain, en käy Lahden muilla hautausmailla koska siellä ei ole läheisiäni hautoja. Nastolan Joulukirkossa kävin perheeni kanssa lähes joka joulu, joskus hevosellakin, matkaa kotoa kirkolla oli lähes 20km. Olen lähettänyt asiasta kirjeen Nastolan kirkkoherralle, Mikkelin piispalle ja arkkipiispalle. Vain Mikkelin piispa vastasi, koska tunnemme toisemme, vastus oli selittelevä, anteeksi pyytävä. Vanha sanonta sanoo ”poikkeus vahvistaa säännön”, valitettavasti nykyinen kirkon johto ei halua ymmärtää minun henkisiä perusteitani, eivätkä uskalla tehdä seurakuntalaisen mielestä oikeudenmukaista päätöstä. Terveydenhoitopuolella on jo vuosia kunnioitettu asukkaan toivomuksia. Asun Lahdessa ja käytän Heinolan sotekeskuksen palveluja, koska siellä palvelu on henkilökohtaisempaan, kotoisempaa, Lahdessa se on ”tehdasmaista”. Toivon että kirkkokin päivittää käytäntönsä ja tulkintansa tälle vuosisadalle ja tälle päivälle.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti