Miksi se,
joka tekee eniten, saa vähiten?
Olen
maanviljelijän poika, olen työskennellyt johtotehtävissä
elintarviketeollisuudessa, tukkukaupassa, ketjuohjauksessa ja
vähittäiskaupassa. Monena vuotena useat
maatalousministerit ovat luvanneet korjata maatalouden ahdingon syyt. Ei ole
saatu mitään merkittävää aikaan. Vuosikymmenien aikana kaupan palkkiot ovat
kasvaneet eniten ja työ kaupassa maataloustuotteiden osalta keventynyt. Toiseksi
eniten ovat kasvaneet elintarviketeollisuuden palkkiot, vaikka tuotantoa ja
logistiikkaa on rationalisoitu. Lisäksi teollisuus on saanut käyttöönsä
tunnetusti puhdasta kotimaista raaka-ainetta, josta kannattaa maksaa vähän
enemmän. Vähiten ovat kasvaneet tuottajien palkkiot, vaikka niiden työmäärä ei
ole vähentynyt, esimerkiksi luomutuotannossa työmäärä on lisääntynyt. Lisäksi
tuottajien kustannuksia ovat kasvattaneet työkoneiden, rehujen, apulantojen ja
energiakustannusten rajut hinnannousut. Kauppa ja teollisuus on helposti saanut
lisättyä tuotantokustannusten nousun tuotteiden hintoihin. Lisäksi kaupan ja
teollisuuden neuvotteluvoima tuottajiin nähden on ylivertainen. MTK:sta ei ole ollut
muuta apua kuin juhlapuheet ja valittaminen. Kotimaisen ruoan tuotantoketjussa palkkiot eivät ole jakautuneet tehdyn työmäärän ja kulujen mukaan.
Tässä minun
ehdotukseni ongelmaan. Vuosittain arvioidaan tuotantokustannusten nousu
tuotteittain, tuottajahintaindeksin avulla, joka mittaa tuotantopanosten hintakehitystä. Jos nousu on esimerkiksi 5 senttiä per kilo, se lisätään
tuottajan voimassa olevaan tuotantosopimukseen ja jatkojalostavat ostavat ko.
tuotteen seuraavan vuoden alusta alkaen 5 senttiä kalliimpana. Vuosisopimukset
tehdään 3-5 vuodeksi yhteisen sopimusmallin mukaan ja hintatarkistus on
vuosittain sovittuna aikana. Hintatarkistuksessa huomioidaan myös sadon,
tuotannon määrä. Jotta näin tapahtuu, MTK:n on terävöitettävä toimintaansa
tuottajien hyväksi ja tuotantoketjun yhteistyön hyväksi. Toimivuus varmistetaan
myös lainsäädännössä. Ensimmäiseen viiden vuoden sopimukseen arvioidaan
pohjaksi todelliset, sen hetken tuotantokustannukset. Tällä toimenpiteillä
varmistetaan kotimaisen ruoan saatavuus ja huoltovarmuus. Suomalaiset ovat
valmiit maksamaan muutaman sentin enemmän kotimaisista, puhtaista tuotteista,
kun tietävät että korotus menee suoraan tuottajalle. Suomalaisesta
elintarviketuotteesta pitää kehittää merkkituote. Myös maatilamatkailua ja
suoraan tiloilta myyntiä pitää lisätä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti