lauantai 29. elokuuta 2020

Miksi kirkko ei muutu nykypäivään?




Asun Lahdessa, olen valinnut terveyskeskukseksi Heinolan, koska tiedän että siellä palvelu pelaa paremmin kuin Lahdessa. Se on sitä soten hyvää valinnanvapautta.

Olen kotoisin Nastolasta joka liittyi Lahteen. Minut on kasteessa kastettu Nastolan seurakuntaan. Olen lapsena käynyt 20 km hevosen kyydissä perheeni kanssa Nastolan joulukirkossa, olen ollut lukusissa seurakunnan tentissä rikkikouluun, minulla on hautapaikka Nastolan kirkkomaalla sukuhaudassa, vaarini vieressä.

Lahden kaupungissa on monta seurakuntaa. Halusin liittyä kotikuntani Nastolan seurakuntaan, vaikka asun Keski-Lahden seurakunnan alueella. Minulle vastattiin, että se ei ole mahdollista nykyisen kirkkolain mukaan. Mielestäni kirkkolakia pitää päivittää nykypäivään. Ymmärrän jos asuisin Heinolassa, sieltä liittyminen Nastolaan ei olisi mahdollista. Mutta asun Lahdessa jonka alueella toimiin Nastolan seurakunta. Mielestäni minulla oli hyvät perustelut. Seurakunnan valinnanvapaus samassa kaupungissa pitäisi olla mahdollista. Se aktivoisi seurakuntia kehittämään toimintaansa. Huonot seurakunnat sulautuisivat parempaan tai kuihtuisivat pois. Uskon että tämä osaltaan vaikuttaisi myönteisesti seurakuntien jäsen määriin.
En sitten liittynyt mihinkään Lahden seurakuntaan. Odottelen liittymisen valinnanv apautta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti