Koronan seurauksena,
ainakin alussa, businesmatkustaminen tulee vähenemään, koska etäkokoukset lisääntyvät. Hallituksen
tulisi laatia liikkumiseen kokonaisvaltainen suunnitelma, jossa
hyödynnetään kaikkia kuljetusvälineitä. Nyt puhutaan vaan
Finnairista ja vaaditaan sitä hoitamaan kannattamattomatkin reitit.
Matkustajallehan on tärkeää päästä aikataulujen mukaan paikasta
A paikkaan B. Sinne täytyy päästä muillakin välineillä kuin
suorilla Finnairin lennoilla. Pitää määritellä Finnairin kanssa
mitkä ovat ne suurimmat ja kasvavimmat maakuntakeskukset joihin
Finnairi haluaa lentää jatkossa? Ulkopuolelle jääviin
maakuntakeskuksiin pitää sen jälkeen varmistaa kulku
ensisijaisesti suoraan raideliikenteen avulla pääkaupunkiseudulta
tai lähimmältä lentoasemalta. Siitä ympäristökin tykkää. Kulkuyhteyksien rakentamisessa pitää
hyödyntää myös linja-autoja ja taksiliikennettä. Aikataulujen
avulla matkasta tulee rakentaa sujuva, jossa vaihtoajat ovat
minimissä. Näissä vaihtoehdoissa matkustaja voisi ostaa yhden
lipun määränpäähän, vaikka kulku tapahtuisi lento-koneella,
junalla ja taksilla jne.
Hallituksen pitäisi
neuvotella Finnairin kaveriksi pienempi lento-yhtiö joka hoitaisi
pienemmillä koneilla lennot pienemmille kentille ja yhdysliikenteen,
syöttöliikenteen isompien kenttien välillä jolloin Finnair voisi
keskittyä pääasiassa kannattavimpiin ulkomaanlentoihin.
Samanlainen malli sopisi myös raideliikenteen kehittämiseen. VR:n
kaverina olisi vaikka yksityinen yhtiö joka hoitaisi hiljaisempien
ratojen liikenteen kiskobussilla eli syöttöliikenteen isommille
asemilla. Ymmärsin että edellinen hallitus suunnitteli vastaavaa
järjestelmää. Miksi nykyhallitus ei ole vienyt sitä suunnitelmaa
eteenpäin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti