maanantai 18. toukokuuta 2020

Suomen sisäinen lentoliikenne





Koronan seurauksena, ainakin alussa, businesmatkustaminen tulee vähenemään, koska etäkokoukset lisääntyvät. Hallituksen tulisi laatia liikkumiseen kokonaisvaltainen suunnitelma, jossa hyödynnetään kaikkia kuljetusvälineitä. Nyt puhutaan vaan Finnairista ja vaaditaan sitä hoitamaan kannattamattomatkin reitit. Matkustajallehan on tärkeää päästä aikataulujen mukaan paikasta A paikkaan B. Sinne täytyy päästä muillakin välineillä kuin suorilla Finnairin lennoilla. Pitää määritellä Finnairin kanssa mitkä ovat ne suurimmat ja kasvavimmat maakuntakeskukset joihin Finnairi haluaa lentää jatkossa? Ulkopuolelle jääviin maakuntakeskuksiin pitää sen jälkeen varmistaa kulku ensisijaisesti suoraan raideliikenteen avulla pääkaupunkiseudulta tai lähimmältä lentoasemalta. Siitä ympäristökin tykkää. Kulkuyhteyksien rakentamisessa pitää hyödyntää myös linja-autoja ja taksiliikennettä. Aikataulujen avulla matkasta tulee rakentaa sujuva, jossa vaihtoajat ovat minimissä. Näissä vaihtoehdoissa matkustaja voisi ostaa yhden lipun määränpäähän, vaikka kulku tapahtuisi lento-koneella, junalla ja taksilla jne.

Hallituksen pitäisi neuvotella Finnairin kaveriksi pienempi lento-yhtiö joka hoitaisi pienemmillä koneilla lennot pienemmille kentille ja yhdysliikenteen, syöttöliikenteen isompien kenttien välillä jolloin Finnair voisi keskittyä pääasiassa kannattavimpiin ulkomaanlentoihin. Samanlainen malli sopisi myös raideliikenteen kehittämiseen. VR:n kaverina olisi vaikka yksityinen yhtiö joka hoitaisi hiljaisempien ratojen liikenteen kiskobussilla eli syöttöliikenteen isommille asemilla. Ymmärsin että edellinen hallitus suunnitteli vastaavaa järjestelmää. Miksi nykyhallitus ei ole vienyt sitä suunnitelmaa eteenpäin? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti