Vuosia sitten kaduilla
liikkui jalankulkijoiden lisäksi vain tavallisia polkupyöriä,
vaihdepyöriä, lastenvaunuja, potkulautoja,
rollaattoreita,rullaluistimia.
Tänään näiden
edellämainittujen seassa liikkuu nopeakulkuisia läskipyöriä,
monenlaisia sähköpyöriä, sähköpotkulautoja, 3-4 pyöräisiä
senioreiden skoottereita, sähkörullalautoja,
sähkö-tasapainolautoja.
Tieliikennelain
muutoksessa painotettiin ennakointia. Nykyisillä ruuhkaisilla
pyörä-kävelyteillä sitä ennakointia todella tarvitaan. Ei riitä,
että laitteessa on kellopakko, pitää olla myös se kellon
käyttöpakko kun ohitetaan edelläkulkijaa. Turvallisuuden kannalta
kellon käyttöpakko on tarpeellisempi kuin pyörän takavalo.
Tätä nykyisten
pyörä-kävelyteiden sekamelskaa pitää jotenkin selvittä ja
korjata. Ratkaisuvaihtoehtoja voisi olla kellon käyttöpakko,
erottaa sulkuviivalla jalankulkijoille oma kaista, siirtää
nopeimmat sähköiset kulkuvälineet ajoradalle
Nämä turvaalisuusasiat
pitää ennakoida myös uusien pyöräteiden suunnittelussa.
Jännittyneenä odotan Lahden Älypyörätien ratkaisuja, onko siellä
nämä ongelmat huomioitu ja korjattu? Niillä älyeuroilla olisi
kannattanut rakentaa tavallinen pyörätie Vierumäestä Lahteen. Se
olisi luonut hienon pyöräilykolmion Heinola-Urheiluopisto-Vierumäki-Lahti-Pajulahti. Tämä mahdollistaisi myös
työmatkaliikenteen sähköpolkupyörällä ympäristöystävällisesti. Myös Euroopan ympäristöpääkaupungin vieraat kiittelisivät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti