maanantai 25. toukokuuta 2020

Pyörä-kävelyteiden turvallisuus huolestuttaa






Vuosia sitten kaduilla liikkui jalankulkijoiden lisäksi vain tavallisia polkupyöriä, vaihdepyöriä, lastenvaunuja, potkulautoja, rollaattoreita,rullaluistimia.
Tänään näiden edellämainittujen seassa liikkuu nopeakulkuisia läskipyöriä, monenlaisia sähköpyöriä, sähköpotkulautoja, 3-4 pyöräisiä senioreiden skoottereita, sähkörullalautoja, sähkö-tasapainolautoja.

Tieliikennelain muutoksessa painotettiin ennakointia. Nykyisillä ruuhkaisilla pyörä-kävelyteillä sitä ennakointia todella tarvitaan. Ei riitä, että laitteessa on kellopakko, pitää olla myös se kellon käyttöpakko kun ohitetaan edelläkulkijaa. Turvallisuuden kannalta kellon käyttöpakko on tarpeellisempi kuin pyörän takavalo.

Tätä nykyisten pyörä-kävelyteiden sekamelskaa pitää jotenkin selvittä ja korjata. Ratkaisuvaihtoehtoja voisi olla kellon käyttöpakko, erottaa sulkuviivalla jalankulkijoille oma kaista, siirtää nopeimmat sähköiset kulkuvälineet ajoradalle

Nämä turvaalisuusasiat pitää ennakoida myös uusien pyöräteiden suunnittelussa. Jännittyneenä odotan Lahden Älypyörätien ratkaisuja, onko siellä nämä ongelmat huomioitu ja korjattu? Niillä älyeuroilla olisi kannattanut rakentaa tavallinen pyörätie Vierumäestä Lahteen. Se olisi luonut hienon pyöräilykolmion Heinola-Urheiluopisto-Vierumäki-Lahti-Pajulahti. Tämä mahdollistaisi myös työmatkaliikenteen sähköpolkupyörällä ympäristöystävällisesti. Myös Euroopan ympäristöpääkaupungin vieraat kiittelisivät.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti