Helsingin sanomat Jaana Savolainen kirjoittaa 19.9.2019
”Osuuskunnille voisi olla tilausta ja uusia tehtäviä”
Esimerkkinä artikkelissa oli
Pohjois-Karjala jossa väestö vähenee ja keskitty Joensuun
ympäristöön. Maakunnan osuuskauppa PKO pärjää kuitenkin hyvin
20 alueosuuskaupan joukossa Suomessa. PKO:n tärkein tavoite on,
kuten muillakin alueosuuskaupoilla, tuottaa edullisesti palveluja
omistajille, jäsenille eli yhteistä hyvää. Liiketoiminnan on oltava kannattavaa.
Pohjois-Karjalan väestöstä on jo 86% osuuskaupan omistajia,
jäseniä. Muutama vuosi sitten PKO otti toiseksi tavoitteekseen
elinvoiman tuottaminen, ja kasvattaminen toimialueelleen eli
Pohjois-Karjalaan. Tämä merkitsi hakeutumista uusille alueille.
Lieksassa asukkaat toivoivat kunnalta liikuntahallia monta vuotta.
Liikuntahallia ei tullut kun kunnalla ei ollut rahaa. PKO päätti
rakentaa hallin ja vuokrata osan siitä kunnalle. PKO:lla ei ollut
samanlaista kilpailuttamisvelvollisuutta kuin kunnalla, siksi halli
rakennettiin kokonaan maakunnan rakennustarvikkeista ja työvoimalla.
Halli syntyi edullisemmin kuin kunnan omana työnä ja
kilpailuttamana ja samalla tuettiin paikkakunnan yrittäjiä.
Joensuussa oli muutama vuosi sitten vain yksi työterveysasema joka
tarjosi palvelujaan mm. PKO:n, noin tuhannelle PKO-laiselle.
Hinta-Laatu ei ollut kohdallaan. Osuuskauppa päätti perustaa itse
työterveysaseman joka myöhemmin laajeni terveysasemaksi ja tarjoaa
edullisia palvelujaan jäsenkunnalleenkin. Toriparkin rakentamista on
pähkäilty monessa kaupungissa monta vuotta, niin Joensuussakin.
PKO:lla on torin laidalla Sokos, S-market, Sokos-hotelli sekä monta
ravintolaa joiden asiakkaat tarvitsevat parkkipaikkoja. Taas
sovittiin kaupungin kanssa että PKO rakentaa toriparkin. Tämäkin
projekti toteutui edullisemmin kuin kaupungin rakennuttamana, samasta
syystä kuin Lieksan urheiluhallikin. Parhaillaan rakennetaan maan
päällistä parkkihallia Sokos-hotel Kimmelin ja rautatieaseman
kupeeseen. Molemmat parkkihallit toteutettiin maakunan omista
tarvikkeista ja omien yrittäjien toimesta. Maakunnan asukkaiden etu on sama kuin osuuskaupan jäsenten etu. PKO:n S-marketeissa ja Prismoissa paikallisten tuottajien, yrittäjien tuotteet ovat näkyvästi esillä (katso kuva alla). PKO:n avoinmuutta
korostaa sekin että johtajistossa on viestintäjohtaja, alansa
asiantuntija.
Osuuskauppa on jäsentensä omistama ja
demokraattisesti hallittu yritys. HS kirjoittaa ” Herääkin
kysymys, mitä vaihtoehtoja muutkin kuin vähittäiskaupan
osuuskunnat voisivat tarjota sinne, mistä julkinen valta vetäytyy
rahan puutteessa ja yksityinen suurpääoma liian pienen pääoman
tuoton vuoksi” Kun valtiovallan maakunta-hanke toteutuu, se
varmasti osaltaan vahvistaa myös maakuntaosuuskauppojen menestystä
ja toimintamahdollisuuksia. Se voisi mahdollistaa esimerkiksi
maakunnallisen vanhustenhoito-osuuskunnan, menestyvää Hollannin
mallia soveltaen.
Kuvassa lähiruokamerkki " Työtä Pohjois-Karjalasta" Toinen merkki kertoo että asiakkaan toivomuksia voidaan toteuttaa "Asiakkaan toiveesta SINULLE valikoimaan"
JK. Itse olen ollut osuustoiminnan palveluksessa, johtotehtävissä lähes 40 vuotta kymmenellä eri paikkakunnalla Suomessa ja siitä ajasta lähes kuusi vuotta PKO:ssa 1970 luvun lopulla. Kuvassa Hotellin Kimmelin kutsuvierastilaisuus 1977 maaherra Esa Timonen toivottaa kutsuvieraat tervetulleiksi, maaherran takana Luomupekka, Pekka Rusila, PKO:n markkinointijohtaja.
Kuvassa lähiruokamerkki " Työtä Pohjois-Karjalasta" Toinen merkki kertoo että asiakkaan toivomuksia voidaan toteuttaa "Asiakkaan toiveesta SINULLE valikoimaan"
JK. Itse olen ollut osuustoiminnan palveluksessa, johtotehtävissä lähes 40 vuotta kymmenellä eri paikkakunnalla Suomessa ja siitä ajasta lähes kuusi vuotta PKO:ssa 1970 luvun lopulla. Kuvassa Hotellin Kimmelin kutsuvierastilaisuus 1977 maaherra Esa Timonen toivottaa kutsuvieraat tervetulleiksi, maaherran takana Luomupekka, Pekka Rusila, PKO:n markkinointijohtaja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti