Ari Viuhko kirjoittaa 21.9. Itä-Häme
lehdessä”Pieni ei aina ole isoa kauniimpaa” Hän kertoo että
mainostajat ovat nyt huomanneet että kuluttajat arvostavat
lähiruokaa, käsitöitä ja pientuottajia. Miksi?
Asiakkaat arvostavat nyt kotimaisuutta,
tuotantoketjun läpinäkyvyyttä, luomussa lisäaineettomuutta ja
turvallisuutta, työtä kotiseudulle, makua, pienempää
hiilijalanjälkeaä. Tutustuin viime viikolla Pohjois-Karjalan
kauppoihin, siellä kaikki maakunnassa tuotetut tuotteet, kaikissa
kaupparyhmissä oli merkitty hintalapun viereen ”Työtä
Pohjois-Karjalassa” -merkillä.
Olen valmentanut satoja elintarvikealan
pientuottajia teemalla ” miten saan tuotteeni kaupan hyllylle?”
Lähiruokatuotteet ovat merkittävästi lisääntyneet kauppojen
hyllyillä juuri sen takia kun asiakkaaat niitä haluavat. He ovat
kiinnostuneet tuotteiden alkuperästä ja tarinasta. Esimerkiksi
”Äidin äidin juureen leivottu, Vierumäen kankailla
tuulettuneesta rukiista, Vuolenkosken myllyllä jauhetuista jauhoista
ja Salosen tuvan kiviarinauunissa leivottu ,aito ruisleipä” Tästä
tosi tarinasta, tiedosta moni asiakas maksaa vähän enemmän kuin
kasvottomasta massatuotteesta.
Yli kymmenen vuotta sitten synnyttämäni
Lähiruokatori-ravintola Heila hyödynsi ABC:n asiakasvirtaa, nyt
alueen muut yritykset hyödyntävät Heilan asiakasvirtaa. Heilan
asiakkaista suurin osa on moottoritieltä poikkeavia. Heila on yksi
syy pysähtyä Heinolaan ostoksille.
PS. Menen ensi viikolla kertomaan
lähiruoan ilosanomaa Loviisan yrittäjille
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti