Heinolasta veronmaksajat vähenevät huolestuttavasti.
Heinolan keskusta hiljenee, tyhjät liikehuoneistot lisääntyvät. Päivittäiset
asiakasmäärät vähenevät. Torikauppiaat vanhenevat ja vähenevät. Kaupungin
organisaatiota ei uskalleta keventää. Korjausvelka kasvaa .Byrokratiaa ei ole osattu tai haluttu purkaa.
Miksi näin?
Heinolan Kaupunkisydän ry perustettiin aikanaan kaupungin
teettämien kehittämissuunnitelmien seurauksena. Konsultit ehdottivat yhdistyksen perustamista. Tavoitteena oli että
yhdistyksessä keskustan yrittäjät ja kiinteistönomistajat yhdessä kaupungin
viranomaisten kanssa paneutuvat keskustan kehittämiseen. Aluksi yhteistyö toimi
hyvin, mutta sitten poliittiset päättäjät tulivat kateelliseksi ja yhteistyöhön
tuli säröjä. Jopa virkamiehiä kiellettiin osallistumasta yhdistyksen toimintaan. Kaupunki ei halunnut tulla yhdistyksen jäseneksi, kuten
naapurikaupungeissa Mikkelissä, Kouvolassa ja Lahdessa. Keskustan kehittäminen
viivästyi. Sössittiin jopa valmiita yrittäjien suunnitelmia, esimerkiksi Ok Hämeenmaan, Kekkosen ja Rakennusliike Reposen suunnitelmat. Eri konsultit
tekivät torin kehittämiseksi kolmet suunnitelmat, joita mitään ei toteutettu
eikä hyödynnetty. Suunnitteluun ei otettu yrittäjiä mukaan, ne vain esiteltiin
yrittäjille. Kaupunki ei aktiivisesti tukenut esimerkiksi Keskon ja Hämeenmaan
valmiita suunnitelmia, investointeja keskustaan. Aikanaan hallituksen
puheenjohtaja totesi että keskustan kehittämisellä ei ole kiirettä. Nyt ei ole
enää kiirettä. Keskustan kehittäminen olisi pitänyt aloittaa 5-10 vuotta
sitten. Kun kaupungin keskusta kuihtuu, koko kaupunki kuihtuu.
Mitä tulevaisuudessa,
jos jatketaan nykymenoa?
Kaupungin keskustan liiketaloja muutetaan asunnoiksi. Erikoisliikkeet
poistuvat katukuvasta asiakkaiden puutteesta, tori hiljenee, torille
jalkautuvat kuukausittain kaupungin eri toimialat ja koulut. Energiarahasto on
tuhlattu korjausvelan hoitoon ja homekoulujen korjauksiin ja uusien koulujen rakentamiseen.
Kouluja on vain keskustassa ja lukio on Lahdessa. Kaupungin väkiluku on noin
15000 ja kaupungin organisaatio on mitoitettu edelleen yli 20000 asukkaalle.
Verotusta on pitänyt kiristää. Teolliset työpaikat vähenevät joka vuosi. Lahti-Heinola
radan kiskot on kerätty pois. Ei ole osattu aikanaan hyödyntää Heinolan vahvuuksia. Minua harmittaa käyttämättä jätetyt mahdollisuudet ja yrittäjäystävällisyyden puute käytännön toiminnassa.
Mikä vielä
pelastaisi?
Kaupungin organisaatiota kevennetään reilusti. Elinkeinopolitiikkaan
panostetaan tuplasti enemmän. Markkinointia tehdään yhdessä Lahden ja
ympäristökuntien kanssa. Uusien yrittäjien vastaanottoon ja asioiden käsittelyn
nopeuteen panostetaan. Neuvotellaan keskustaan Prisma ja sen alle iso
parkkihalli. Tori siirretään satamaan ja sitä aluetta kehitetään. Kylpylän
rantaan uudenlainen kylpylä. Rautatielle yksityisyrittäjän kiskobussiliikenne
kolme kertaa päivässä Lahteen. Hevossaaresta teollisuus pois ja tilalle loma-asutusta
ja kakkosasuntoja Vierumäen kävijöille ja oloneuvoksille. Lukiosta liikuntapainotteinen,
yhteistyössä Vierumäen kanssa. Uusi konsepti lapsiperheiden houkuttelemiseksi
Heinolaan (uudet liikuntakoulut ja päiväkodit, kouluissa luomuruokaa, keskustan perheasunnot, toimivat
omakotialueet, elävät kylät, turvallinen koulutie, verotus jne.) Apajalahden
luolasta ”lapin portti” (ympärivuotiset jääveistokset, lasten hiihtoladut, pulkkamäki
jne.) Hyödynnetään yhdistysten aktiivisuutta ja palkitaan aktiivisimmat. Yrittäjäystävällisyys pitää näkyä joka päivä virkamiesten toiminassa, eikä vain strategiapapereissa. Valtiovaltaa on vaadittava tekemään rautatien jatkamispäätös Mikkeliin. Tämä kaikki edellyttää luottamusmiesorganisaatiolta yhteen hiileen puhaltamista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti