maanantai 5. helmikuuta 2024

 



Suomen päivittäistavarakaupan katteet

Suomessa tutkimusten mukaan Euroopan korkeimmat päivittäistavarakaupan katteet. Nyt annetaan ymmärtää, että se johtuu siitä, että kauppa ”ryöstää” asiakkailtaan ja tuottajilta. Jätetään kertomatta myös se että, Suomessa päivittäistavarakaupan verotus on Euroopan korkeinta. Ei oteta huomioon sitä, että Suomi on harvaan asuttu maa, pitkät etäisyydet ja kalliimmat henkilöstökustannukset Keski-Eurooppaan verrattuna.

Toinen tapa tulkita tuloksia on, että kaupan hyvät katteet johtuvat Euroopan parhaista liike-ideoista, ketjujen tehokkuudesta, hyödyntämisestä. Toiminta on kustannustehokasta, logistiikka toimii, volyymit kasvavat, bonusten ansiosta asiakkaat keskittävät ostoksiaan, bonusten ansiosta päivittäistä mainontaa on voitu karsia, vähentää, työvoiman käyttö on tehokasta, uutta tekniikkaa hyödynnetään esimerkiksi rahastuksessa, tilauksissa, myynnin seurannassa, hävikin vähentämisessä. Kaupan valikoimien kotimaisuusaste on korkea ja näin kauppa välillisesti tukee lähituottajia, elintarviketeollisuutta, logistiikkayhtiöitä. Vain kannattava yritys pystyy työllistämään ja investoimaan. Suomalaisten kauppaketjujen katteet jäävät Suomeen, ulkolaisten ketjujen katteet viedään pois Suomesta. Kauppaketjujen hypermarkettien asiakasvirtaa hyödyntämät tuhannet pienyrittäjät.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti