Suomen
päivittäistavarakaupan katteet
Suomessa
tutkimusten mukaan Euroopan korkeimmat päivittäistavarakaupan katteet. Nyt
annetaan ymmärtää, että se johtuu siitä, että kauppa ”ryöstää” asiakkailtaan ja
tuottajilta. Jätetään kertomatta myös se että, Suomessa päivittäistavarakaupan
verotus on Euroopan korkeinta. Ei oteta huomioon sitä, että Suomi on harvaan
asuttu maa, pitkät etäisyydet ja kalliimmat henkilöstökustannukset Keski-Eurooppaan verrattuna.
Toinen tapa
tulkita tuloksia on, että kaupan hyvät katteet johtuvat Euroopan parhaista
liike-ideoista, ketjujen tehokkuudesta, hyödyntämisestä. Toiminta on
kustannustehokasta, logistiikka toimii, volyymit kasvavat, bonusten ansiosta
asiakkaat keskittävät ostoksiaan, bonusten ansiosta päivittäistä mainontaa on
voitu karsia, vähentää, työvoiman käyttö on tehokasta, uutta tekniikkaa
hyödynnetään esimerkiksi rahastuksessa, tilauksissa, myynnin seurannassa,
hävikin vähentämisessä. Kaupan valikoimien kotimaisuusaste on korkea ja näin
kauppa välillisesti tukee lähituottajia, elintarviketeollisuutta,
logistiikkayhtiöitä. Vain kannattava yritys pystyy työllistämään ja
investoimaan. Suomalaisten kauppaketjujen katteet jäävät Suomeen, ulkolaisten
ketjujen katteet viedään pois Suomesta. Kauppaketjujen hypermarkettien
asiakasvirtaa hyödyntämät tuhannet pienyrittäjät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti