Miksi
Päijät-Hämeen päättäjät nukkuivat?
Liikenneministeri
on todennut, että Lahden seudun päättäjät eivät olleet riittävän aktiivisia,
silloin kun tämän hallituksen hallitusohjelmaa rakennettiin ja kirjattiin uusien
ratahankkeiden suunnitelmia. Olen havainnut, että sitten vasta kun
hallitusohjelma oli valmis, Päijät-Hämeessä, Lahdessa ja Heinolassa herättiin.
Olisi siis pitänyt pontevammin vaikuttaa hallitusohjelman syntyyn ja
kirjauksiin. Silloinkin kun Lahden oikorata syntyi, ei ollut tarmoa ajaa Savon
oikoradan syntymistä eteenpäin, hyydyttiin ja tyydyttiin puolitiehen. Toivon
mukaan näistä kokemuksista on otettu opiksi, seuraavaan hallitusohjelmaan
vaikuttaminen on jo käynnissä.
Uuden,
kalliin itäradan hankkeen puuhamiehet ja naiset olivat aktiivisempia ja hanke
saatiin kirjattua hallitusohjelmaan. Savon radan oikaisusuunnitelmat eivät
näkyneet hallitusohjelmassa, vaikka ohjelmaa tekemässä oli myös Päijät-Hämeen kansanedustajia. Savon radan, Lahti-Heinola-Mikkeli, puolustaminen
olisi ollut helppoa, koska se oli yli puolta edullisempi ja hyödyllisempi kuin
itäratahanke ja se olisi voitu toteuttaa nopeammin, koska maavarauksen ja
linjaukset olivat valmiina. Hanke olisi nopeuttanut kulkua Itä-Suomesta yli
tunnilla etelään. Lyhyemmällä aikavälillä kannattaisi hyödyntää myös valmiita
ratoja pitkin syöttöliikennettä Orimattilasta ja Heinolasta Lahteen ”Lättähatulla”
tai kiskobussilla yrittäjävetoisesti.
Poliitikot
puhuvat suu vaahdossa vihreästä siirtymästä, liikenteen päästöistä ja
raideliikenteen kasvattamisesta ja Itä-Suomen auttamisesta, tukemisesta. Teot
ja päätökset eivät vastaa puheita. Savon radan oikaisu olisi auttanut kaikkia
näitä hyviä tavoitteita nopeimmin. Seuraavissa vaaleissa on mahdollista valita
eduskuntaan päättäjiä, jotka taistelevat Savon radan oikaisun puolesta maaliin saakka.
Lopuksi
voidaan todeta että liikennehankkeiden hyödyt eivät ole aina liiketaloudellisia
vaan yhteiskunnallisia, hyödyntävät laajasti eri toimialoja ja maakuntia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti