Kaupan
katteet puhuttavat
Kyösti
Kakkonen syyttää Suomenmaassa 16.10.22 kauppoja liian suurista katteista.
Kaupan eri
tuoteryhmien hinnoittelu kertoimet ovat olleet samalla tasolla lähes vuosikymmeniä,
jolloin kauppa teki paljon nykyistä enemmän töitä katteensa eteen.
Henkilöstökulut olivat paljon nykyistä suuremmat, logistiikka oli moniportaista
ja kallista, myymäläverkosto oli epätasaista, ketjujohtamista ei osattu,
valikoimien hallinta ei toiminut, perinteiseen mainontaan uhrattiin paljon
markkoja, tehtiin yksikkökohtaisia hankintasopimuksia, hävikki oli suurta,
henkilökohtaista palvelua oli paljon. Kaupalle jäävä kate oli alhainen, monella
tappiollinen.
Nykyset
kaupan katteet ovat syntyneet tietoisen ja pitkäjänteisen työn tuloksena.
Suurimmat hyödyt valtakunnan tasolla ovat tulleet logistiikasta,
tietojärjestelmistä, ostojen keskittämisestä, itsepalvelun kehittämisestä, valikoimahallinnasta
ja ketjujohtamisesta ja Plussa- ja bonuskorttien kehittämisestä. Tämä kehitys
on tarkoittanut monen toimipaikan lopettamista, tappiollisesta toiminnasta
luopumista, harha askelista luopumista ja keskittymistä tässä tapauksessa vain
päivittäistavarakauppaan. On tullut takapakkia ja lunta tupaan, mutta on
uskottu visioon, tavoitteisiin, on kuunneltu asiakkaita. Osaksi nyt korjataan
pitkäjänteisen työn hedelmiä. Nykytilanne ei ole tullut sormia näpsäyttämällä,
se on vaatinut yli kolmenkymmenen vuoden pitkäjänteisen työn. Esimerkiksi
S-ryhmä käyttää katteensa, voittonsa toiminnan keittämiseen, omistajiensa
hyvinvoinnin parantamiseen, se parantaa aluetaloutta. Se ei mene
veroparaatiseihin eikä kauppiaiden, toimitusjohtajien taskuun. Henkilöstä saa
tulospalkkionsa sopimusten mukaan.
Nyt pitää
kysyä mitä ruokaketjun muut osat elintarviketeollisuus ja tuottajat ovat
tehneet samana aikana? On lopetettu ja yhdistelty teollisuuslaitoksia,
maatiloja on poistunut tuotannosta paljon, pienemmästä päästä. Miten on
kehitetty tuotantolaitosten ja maatilojen sisäistä toimintaa, kuka sitä on
johtanut? Onko hyödynnetty ketjujohtamisen tuomia hyötyjä? Kuka on johtanut
koko ruokaketjun tuloksellista toimintaa? Miksi yhteistyö ruokaketjussa ontuu?
Syytellään vain toisia. Asia ei hoidu vain uusia lakeja säätämällä. Tässä ei
auta poliitikkojen puheet, lupaukset ja uhoamiset tarvitaan oikeita ruokaketjun
asiantuntijoita. Jokaisen ketjun osan pitää jatkossa saada työstään vastaava osuus katteesta, oman kehittämistyönsä jälkeen. Pitää tehdä koko ruokaketjun selonteko seuraavalle viisivuotiskaudelle yhdessä yliopistojen kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti