Kaupassa
pitää olla näkyvä vastuuhenkilö
Yrityksissä
yleensä vastuuhenkilö on yrittäjä, joka tunnetaan. K-kaupoissa vastuuhenkilö on
kauppias, yrittäjä, joka tunnetaan. K-Kauppias tunnetaan paikkakunnalla, hän
usein liikkuu myymälässä asiakkaiden keskuudessa, sanoo päivää ja kuuntelee
kuulumisia, asiakkaiden toiveita, palautetta. Monessa K-kaupassa myymälään
sisään tullessa on kauppiaan kuva nimi ja työryhmän kuva, he toivottavat
asiakkaat tervetulleiksi kauppaan. Kuvan perusteella kauppias myös tunnistetaan
myymälässä. K-kaupassa on kauppias, osuuskaupassa on osuuskauppias. K-kauppias
vastaa tuloksestaan omaisuudellaan ja tulos kirjataan kauppiaan tilille,
osuuskauppias vastaa tuloksesta työpaikallaan ja osuuskauppa käyttää tuloksen
toiminnan kehittämiseen ja laajentamiseen..
Olen viime
aikoina liikkuessani S-kaupoissa törmännyt tuttujen kysymykseen ” kuka täällä
on kauppiaana, päällikkönä?” Kun itse olin johtajana S-kaupoissa viime
vuosisadan lopulla Joensuussa, Orivedellä ja pääkaupunkiseudulla yritin
kaventaa tätä K-kaupan etumatkaa. Näyteikkunaan tai tuulikaappiin laitettiin
taulu valokuvan kera ”Täällä Teitä palvelle osuuskauppias Ville Virtanen
työryhmineen, Tervetuloa” Alussa esittelimme myös tuoteryhmien hoitajat samalla
tavalla, kuvan kera ”Leipäosastomme palvelusta vastaa Liisa Limppu
työryhmineen, kertokaa toivomuksenne heille, kiitos” Jostakin syystä tästä
vastuuhenkilöiden esittelystä on luovuttu, minusta se huonontaa
palvelumielikuvaa. Nyt näyttää siltä että osuuskauppias/myymäläpäällikkö ei
liiku kaupassa asiakkaiden keskuudessa, ei tervehdi asiakkaita, eikä kuuntele
palautteita. Hän on näkymättömissä, toimistossa, jolloin myymälä, kauppa on
persoonaton.
Aikaisemmin
oli Sokoksissa näkyvät myymäläemännät, jotka hoitivat omia tuote-esittelyitä,
asiakkaiden opastusta ja kuuntelivat asiakkaiden toiveita. Nyt marketemännille
olisi tilaus Prismoissa. Aikaisemmin uudet myymäläpäälliköt, osuuskauppiaat
esiteltiin lehdistössä ja he itse tarjoilivat tutustumiskahvit myymälässä.
Kauppaketjujen
ja kauppojen välinen kilpailu kiristyy. Kilpaillaan hinnoilla, valikoimilla,
sijainnilla, helppoudella, kotiin toimituksilla, nettikaupalla. Miksi ei
kilpailla hyvällä, ystävällisellä palvelulla, kohtaamalla asiakkaita
myymälässä. Tämä ei varmasti ole rahasta kiinni, se on kiinni asenteesta,
asiakkaiden arvostamisesta, perehdyttämisestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti