keskiviikko 14. syyskuuta 2022

 


Kaupassa pitää olla näkyvä vastuuhenkilö

Yrityksissä yleensä vastuuhenkilö on yrittäjä, joka tunnetaan. K-kaupoissa vastuuhenkilö on kauppias, yrittäjä, joka tunnetaan. K-Kauppias tunnetaan paikkakunnalla, hän usein liikkuu myymälässä asiakkaiden keskuudessa, sanoo päivää ja kuuntelee kuulumisia, asiakkaiden toiveita, palautetta. Monessa K-kaupassa myymälään sisään tullessa on kauppiaan kuva nimi ja työryhmän kuva, he toivottavat asiakkaat tervetulleiksi kauppaan. Kuvan perusteella kauppias myös tunnistetaan myymälässä. K-kaupassa on kauppias, osuuskaupassa on osuuskauppias. K-kauppias vastaa tuloksestaan omaisuudellaan ja tulos kirjataan kauppiaan tilille, osuuskauppias vastaa tuloksesta työpaikallaan ja osuuskauppa käyttää tuloksen toiminnan kehittämiseen ja laajentamiseen..

Olen viime aikoina liikkuessani S-kaupoissa törmännyt tuttujen kysymykseen ” kuka täällä on kauppiaana, päällikkönä?” Kun itse olin johtajana S-kaupoissa viime vuosisadan lopulla Joensuussa, Orivedellä ja pääkaupunkiseudulla yritin kaventaa tätä K-kaupan etumatkaa. Näyteikkunaan tai tuulikaappiin laitettiin taulu valokuvan kera ”Täällä Teitä palvelle osuuskauppias Ville Virtanen työryhmineen, Tervetuloa” Alussa esittelimme myös tuoteryhmien hoitajat samalla tavalla, kuvan kera ”Leipäosastomme palvelusta vastaa Liisa Limppu työryhmineen, kertokaa toivomuksenne heille, kiitos” Jostakin syystä tästä vastuuhenkilöiden esittelystä on luovuttu, minusta se huonontaa palvelumielikuvaa. Nyt näyttää siltä että osuuskauppias/myymäläpäällikkö ei liiku kaupassa asiakkaiden keskuudessa, ei tervehdi asiakkaita, eikä kuuntele palautteita. Hän on näkymättömissä, toimistossa, jolloin myymälä, kauppa on persoonaton.

Aikaisemmin oli Sokoksissa näkyvät myymäläemännät, jotka hoitivat omia tuote-esittelyitä, asiakkaiden opastusta ja kuuntelivat asiakkaiden toiveita. Nyt marketemännille olisi tilaus Prismoissa. Aikaisemmin uudet myymäläpäälliköt, osuuskauppiaat esiteltiin lehdistössä ja he itse tarjoilivat tutustumiskahvit myymälässä.

Kauppaketjujen ja kauppojen välinen kilpailu kiristyy. Kilpaillaan hinnoilla, valikoimilla, sijainnilla, helppoudella, kotiin toimituksilla, nettikaupalla. Miksi ei kilpailla hyvällä, ystävällisellä palvelulla, kohtaamalla asiakkaita myymälässä. Tämä ei varmasti ole rahasta kiinni, se on kiinni asenteesta, asiakkaiden arvostamisesta, perehdyttämisestä.


 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti