Miten
kaupan kustannuskriisi ratkaistaan?
Julkisuudessa
on paljon käsitelty tuottajien ja elintarviketeollisuuden tämän päivän ongelmia
ja ratkaisuvaihtoehtoja. Kaupan ongelmien käsittely ja ratkaisuvaihtoehtojen
etsiminen on jäänyt vähäiseksi. Kaupan ammattilainen, oloneuvos Tuomo Malmi
Oulusta on virittänyt keskustelua kaupan ratkaisuvaihtoehdoista eli
valikoiminen ja aukioloaikojen karsimisesta. Minäkin yritän nyt paneutua tähän
asiaan. Mielestäni tähän kotimaisen ruokaketjun ongelmiin ja tuotantopanosten
jyrkkään kasvuun olisi valtiovallan perustettava työryhmä, joka laatisi
selviytymisohjelman ja uuden toimintatavan koko ruokaketjulle. Kannattaa muistaa että luomuviljely ei tarvitse kalliita lannoitteita.
Ruokakaupassa
kasvavia kustannuksia ovat energia, sähkö, kuljetus, korjaukset ja
työvoimakustannukset. Varmasti valikoimissa on vara karsia, esimerkiksi
ulkomailta tuodut rinnakkaistuotteet. Tuontituotteiden vähentäminen vahvistaisi
kotimaisten tuotteiden osuutta ja parantaisi huoltovarmuutta ja tuottajien
asemaa. Saksalaisten leipomotuotteiden, joissa päiväys on yli vuoden päähän tilalle sopisi kotimaisen lähileipomon tuoreet tuotteet. Valikoimien järkevä supistaminen pienentäisi hyllytilan ja kylmätilojen
tarvetta ja työtuntien tarvetta sekä vähentäisi hävikkiä. Aukioloaikojen
supistaminen pienentäisi monenlaisia kustannuksia. Myös isoja investointeja kannattaisi siirtää parempaan tulevaisuuteen. Aukioloajoista voitaisiin
sopia ketjukohtaisesti. Jotta valikoimien ja aukioloaikojen supistaminen
onnistuisi, siinä pitäisi olla kaikki kaupan ketjut mukana. Sopimusta voisi
vuosittain uudistaa tai purkaa maailmantilanteen mukaan. Toinen säästökohde
kaupalle olisi mainoskustannusten vähentäminen. Ei lehdessä ja televisiossa
tarvitse mainostaa, että ruokakaupassa myydään maitoa, juustoa, leipää, olutta
jne. kyllä nykypäivän asiakkaat sen tietävät. Ei päiväntarjouksia vaan pysyviä
hintaetuja, edullisuutta, helppoa ostamista. Mainonta voisi olla enemmän
tiedottavaa uutuuksista ja lapsiperheen ja eläkeläisen keskimääräisen ostokorin
hintakehityksestä. Näillä säästötoimilla pystytään estämään tulevat
hinnankorotukset ja maksamaan teollisuuden kautta tuottajille enemmän. Kaupan logistiikka on jo niin hiottua ja suunniteltua että sieltä ei merkittäviä kustannussäästöjä enää saada. Nettikaupan kaikkia hyötyjä ei ole vielä osattu hyödyntää ruokakaupassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti