maanantai 18. heinäkuuta 2022

 



Miten kaupan kustannuskriisi ratkaistaan?

Julkisuudessa on paljon käsitelty tuottajien ja elintarviketeollisuuden tämän päivän ongelmia ja ratkaisuvaihtoehtoja. Kaupan ongelmien käsittely ja ratkaisuvaihtoehtojen etsiminen on jäänyt vähäiseksi. Kaupan ammattilainen, oloneuvos Tuomo Malmi Oulusta on virittänyt keskustelua kaupan ratkaisuvaihtoehdoista eli valikoiminen ja aukioloaikojen karsimisesta. Minäkin yritän nyt paneutua tähän asiaan. Mielestäni tähän kotimaisen ruokaketjun ongelmiin ja tuotantopanosten jyrkkään kasvuun olisi valtiovallan perustettava työryhmä, joka laatisi selviytymisohjelman ja uuden toimintatavan koko ruokaketjulle. Kannattaa muistaa että luomuviljely ei tarvitse kalliita lannoitteita.

Ruokakaupassa kasvavia kustannuksia ovat energia, sähkö, kuljetus, korjaukset ja työvoimakustannukset. Varmasti valikoimissa on vara karsia, esimerkiksi ulkomailta tuodut rinnakkaistuotteet. Tuontituotteiden vähentäminen vahvistaisi kotimaisten tuotteiden osuutta ja parantaisi huoltovarmuutta ja tuottajien asemaa. Saksalaisten leipomotuotteiden, joissa päiväys on yli vuoden päähän tilalle sopisi kotimaisen lähileipomon tuoreet tuotteet. Valikoimien järkevä supistaminen pienentäisi hyllytilan ja kylmätilojen tarvetta ja työtuntien tarvetta sekä vähentäisi hävikkiä. Aukioloaikojen supistaminen pienentäisi monenlaisia kustannuksia. Myös isoja investointeja kannattaisi siirtää parempaan tulevaisuuteen. Aukioloajoista voitaisiin sopia ketjukohtaisesti. Jotta valikoimien ja aukioloaikojen supistaminen onnistuisi, siinä pitäisi olla kaikki kaupan ketjut mukana. Sopimusta voisi vuosittain uudistaa tai purkaa maailmantilanteen mukaan. Toinen säästökohde kaupalle olisi mainoskustannusten vähentäminen. Ei lehdessä ja televisiossa tarvitse mainostaa, että ruokakaupassa myydään maitoa, juustoa, leipää, olutta jne. kyllä nykypäivän asiakkaat sen tietävät. Ei päiväntarjouksia vaan pysyviä hintaetuja, edullisuutta, helppoa ostamista. Mainonta voisi olla enemmän tiedottavaa uutuuksista ja lapsiperheen ja eläkeläisen keskimääräisen ostokorin hintakehityksestä. Näillä säästötoimilla pystytään estämään tulevat hinnankorotukset ja maksamaan teollisuuden kautta tuottajille enemmän. Kaupan logistiikka on jo niin hiottua ja suunniteltua että sieltä ei merkittäviä kustannussäästöjä enää saada. Nettikaupan kaikkia hyötyjä ei ole vielä osattu hyödyntää ruokakaupassa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti