keskiviikko 28. elokuuta 2019

Jalka-pyöräkaytävien turvallisuus?






Viimeisen viiden vuoden aikana jalka-pyöräkäytävien käyttäjien määrä on lisääntynyt merkittävästi. Samalla yhteisten pyörä-jalkakäytävien turvallisuus on heikentynyt. Vuosia sitten käytävillä liikkui jalankulkijoiden kanssa vain normaalit polkupyörät, potkulaudat, rollaattorit.

Tänä päivänä samoilla käytävillä liikkuvat lisäksi, hybridipyörät, sähköpyörät, sähköpotkulaudat, kaupunkifillarit, maastopyörät, senioriskootterit, tasapainoskootterit. Vauhti ja nopeus on merkittävästi kasvanut.

Miten kevyen liikenteen suunnittelijat ovat ottaneet tämän huomioon? Valitettavasti ei mitenkään. Ei sääntöjä, ei liikkennemerkkejä, ei opasteita. Lahdessa on siellä täällä muutamien satojen metrien matkalla keskiviivalla ja asfalttimaalauksella eriytetty pyöräilijät ja jalankulkijat omille kaistoilleen. Esimerkiksi Lahden satamassa meno on villiä ja uhkarohkeaa leveillä kevyen liikenteen väylillä.

Suomen polkupyöräkulttuuri on vielä kehittymätöntä, verrattuna esimerkiksi keski-Eurooppaan. Meillä ei vielä osata käyttää pyörässä olevaa soittokelloa varoituksena edellä kävelevälle jne. Myös kypärän käyttö on satunnaista, varsinkin miehillä.

Toivon että Euroopan ympäristöpääkaupungin virkamiehet ja päättäjät laittavat tämänkin asian esimerkilliseen kuntoon 2021 mennessä. Samalla se lisäisi vähemmän saastuttavien kulkuvälineiden käyttöä ja turvallisuutta. Yksi älypyörätie ei riitä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti