Heinola on vajoamassa. Väki ja
verotulot vähenevät ja liikehuoneistot tyhjenevät. Tätä
kehitystä eivät pienet kehittämistoimet muuta.
Duoraitiotieliikenne olisi se suuri
asia joka voisi kääntää kurssin nousuun. Siihen tarvitaan
valtiovallan panostusta infraan noin 130-180 miljoonaan riippuen
toteutuksen laajuudesta. Tämä valtiovallan ruiste voisi saada
Heinolan, Orimattilan ja Lahden väestönkasvun nousuun ja
liike-elämän piristymään. Tässä haaste Päijät-Hämeen
kansanedustajille. Lahdestahan jo on tunnin junayhteys pääkaupunkiseudulle. Tämä hanke kasvattaa matkustajamääriä ja alueen elinvoimaa. Tämä olisi myös iso ympäristöteko.
Heinolan panostus olisi pienimmillään
yksi miljoona jolloin Duovaunu kulkisi nykyisiä raiteita pitkin
Heinolasta Lahteen ja takasin. Parempi vaihtoehto Heinolan kannalta
olisi että tehdään pistoraide Urheiluopistolle ja pysäkki
Sinilähteelle. Tämän vaihtoehdon kustannukset Heinolalle olisivat
noin 20 miljoonaa euroa. Uskon että tämän vaihtoehdon rahoitukseen
voisi saada myös yrityselämän ja Urheiluopiston mukaan. Tätä
summaa voi verrata tulevan lukion kustannuksiin (20 milj) ja miettiä kumpi
hyödyntää Heinolaa enemmän. Molemmat tarvitaan mutta Heinolan
kouluinvestoinneista voitaisiin hyvin säästää 10 miljoonaa euroa
tähän DUO hankkeeseen ja loppu rahoitus energiarahastosta ja
yrityselämältä.
Nyt tarvitaan Heinolan ja Lahden seudun
poliitikoilta, päättäjiltä yhteen hiileen puhaltamista jotta tämä
hanke toteutuisi seuraavien 5-8 vuoden aikana. Puheet ei riitä tarvitaan tekoja. Kun tämä hanke on
pulkassa, voidaan käynnistää ponnistelut Heinolan radan
jatkamiseksi, yhdistämiseksi Mikkelin rataan.
Kuva.Jouni Kiviniitty 29.7.2016
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti