Olen ollut mukana kehittämässä,
luomassa ABC konseptia. Tärkeimpiä menestystekijöitä olivat mm.
Hyvä sijainti ,siisteys (wc,pöydät, noutopöytä), ruokatarjonta
(lapsiperheille sopivaa, paikallisuutta hyödyntävää)market jossa
myös autotarvikkeita, lasten leikkipaikka, edulliset hinnat (bensa
bomuksen jälkeen paikkakunnan edullisinta) toimiva P-kenttä
(henkilöautot,perhepaikat,linja-autot,rekat, pyörätelineet,
koiraparkki). Yksi kilpailuetu oli myös se että kaikkia palvelut
ovat saman johdon alla. Tähän saakkahan ketjun menestys on ollut
hyvä, vain muutama yksikkö on lopetettu. On kehitetty ABC-mobili,
ympäristöystävällisempi polttoaine, sähköauton latauspisteitä,
rahtaripalveluita, ruokamarkettia, autopesua, asiakaspalautetta, jopa
Tosi-TV-tarinoita jne.
Nyt kuuluu kuitenkin huolestuttavia
tietoja, kokemuksia eri puolilta Suomea, tutuilta asiakkailta ja
aikaansa seuraavilta S-Ryhmän seniorijohtajilta. Hintataso on nousut
eikä ole monessakaan paikassa kilpailukykyinen,, wc:t ja pöydät
epäsiistejä, noutopöytä vajaa ja epäsiisti, jokaisella ABC:llä.
on sitä samaa ”mössöä” ruokaa, P-alue sekava, opastus vajaata
jne.
Onko näiltä nuorilta johtajilta,
jotka ovat tulleet menestyvään ketjuun, perusasiat unohtuneet? Onko
keskitytty liikaa uusien konseptien kehittämiseen? ABC mobililla voi
jo tilata ruuatkin ennakkoon, mutta se ei siivoa wessoja, noutopöytää
eikä pöytiä. Se ei täydennä noutopöytää, se ei lyhennä ja
nopeuta kassajonoja, se ei hymyile eikä kiitä asiakkaita. Varmasti
monessa yksikössä kaikki toimii, mutta on liiian monta jossa ei
toimi ja se vaatii ketjujohdon valvontaa, ohjausta, ryhtiliikettä.
Palautetta on kerättävä aktiivisemmin ja siihen on myös
reagoitava heti. Asiakaspalaute on yrityksen paras kehitysmoottori.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti