Mietin paljon otsikon kysymystä 1980
luvulla Joensuussa. Minua häiritsi että K-kaupassa kaikki asiakkaat
tunsivat kauppiaan, mutta osuuskaupassa ei aina tunnistettu kuka on
siellä kauppias.
Minusta tämä oli yksi K-kaupan
kilpailutekijä. Päätin korjata asian.
Teetin myymälän sisäänkäynnin
viereen näyteikkunan alaosaan kyltin jossa oli kauppiaan kuva ja
jossa luki ”Täällä Teitä palvelee osuuskauppias Ville
Tahvanainen työryhmineen, tervetuloa” Asiasta tuli kohu. Jopa
kauppalehti kirjoitti artikkelin voiko myymälänhoitaja olla
osuukauppias jne. K-kauppiaat tietysti olivat sitä mieltä että
myymälänhoitaja ei ole osuuskauppias. Ajattelin että se koira
älähtää johon kalikka kalahtaa. Tämä tempaukseni nosti myös
myymälänhoitajien ,marketpäälliköiden itsetuntoa. Se oli
lähtölaukaus S-kaupan kirille.
Kun tulin 1990-luvulla
pääkaupunkiseudulle töihin, laajensin kaupan henkilöstön
esittelyä myös tuoteryhmävastaaviin esimerkiksi kyltissä
leipäosastolla oli vastaavan valokuva ja teksti ” Liisa
työryhmineen vastaa tämän leipäosaston hoidosta” Tämä lisäsi
asiakkaiden luottamusta, he tunsivat kuka tästä osastosta vastaa ja
kenelle voi kertoa palautetta ja uusia valikoimatoivomuksia.
Toisaalta tämä kyltti nosti myös tuoteryhmävastaavan itsetuntoa.
Hän piti osastosta hyvää huolta, kun on toi kuvakin näkyvillä
jne. Muutamia nättien vastaavien kuvia pojat varastivat taulusta.
Sanoin vastaaville että teetä 10 kuvaa lisää ja laitetaan
hinnaksi 10€. Väitän että tämä kaupan personointi oli yksi
merkittävä tekijä nostamaan S-kauppa K-kaupan rinnalle ja ohikin.
Oheisena alla kuva jossa Heinolan S-Marketin
tuulikaapissa on tyhjä S-kauppiaan infotaulu. Ei ole kuvaa. Kadun toisella puolella on uusi K-market
jonka kauppias on esillä monessa paikassa, lehdissä on juttuja,
toimii yhdistyksissä jne.
Kaikki heinolalaiset tuntevat hänet.
S-market kauppias on kuulemma juuri vaihtunut, harva asiakas hänet
tuntee. Miksi nykyiset johtajat jotka ovat saaneet menestyvän ketjun
johdettavakseen ”Kultalusikka suussa”, ovat antaneet K-kaupalle
merkittävän kilpailuedun? Historia kannattaa tuntea jotta pärjää
kilpailussa tulevaisuudessakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti