maanantai 3. kesäkuuta 2019

Onko osuuskauppias KAUPPIAS?






Mietin paljon otsikon kysymystä 1980 luvulla Joensuussa. Minua häiritsi että K-kaupassa kaikki asiakkaat tunsivat kauppiaan, mutta osuuskaupassa ei aina tunnistettu kuka on siellä kauppias.
Minusta tämä oli yksi K-kaupan kilpailutekijä. Päätin korjata asian.

Teetin myymälän sisäänkäynnin viereen näyteikkunan alaosaan kyltin jossa oli kauppiaan kuva ja jossa luki ”Täällä Teitä palvelee osuuskauppias Ville Tahvanainen työryhmineen, tervetuloa” Asiasta tuli kohu. Jopa kauppalehti kirjoitti artikkelin voiko myymälänhoitaja olla osuukauppias jne. K-kauppiaat tietysti olivat sitä mieltä että myymälänhoitaja ei ole osuuskauppias. Ajattelin että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Tämä tempaukseni nosti myös myymälänhoitajien ,marketpäälliköiden itsetuntoa. Se oli lähtölaukaus S-kaupan kirille.

Kun tulin 1990-luvulla pääkaupunkiseudulle töihin, laajensin kaupan henkilöstön esittelyä myös tuoteryhmävastaaviin esimerkiksi kyltissä leipäosastolla oli vastaavan valokuva ja teksti ” Liisa työryhmineen vastaa tämän leipäosaston hoidosta” Tämä lisäsi asiakkaiden luottamusta, he tunsivat kuka tästä osastosta vastaa ja kenelle voi kertoa palautetta ja uusia valikoimatoivomuksia. Toisaalta tämä kyltti nosti myös tuoteryhmävastaavan itsetuntoa. Hän piti osastosta hyvää huolta, kun on toi kuvakin näkyvillä jne. Muutamia nättien vastaavien kuvia pojat varastivat taulusta. Sanoin vastaaville että teetä 10 kuvaa lisää ja laitetaan hinnaksi 10€. Väitän että tämä kaupan personointi oli yksi merkittävä tekijä nostamaan S-kauppa K-kaupan rinnalle ja ohikin.

 Oheisena  alla kuva jossa Heinolan S-Marketin tuulikaapissa on tyhjä S-kauppiaan infotaulu. Ei ole kuvaa. Kadun toisella puolella on uusi K-market jonka kauppias on esillä monessa paikassa, lehdissä on juttuja, toimii yhdistyksissä jne.
Kaikki heinolalaiset tuntevat hänet. S-market kauppias on kuulemma juuri vaihtunut, harva asiakas hänet tuntee. Miksi nykyiset johtajat jotka ovat saaneet menestyvän ketjun johdettavakseen ”Kultalusikka suussa”, ovat antaneet K-kaupalle merkittävän kilpailuedun? Historia kannattaa tuntea jotta pärjää kilpailussa tulevaisuudessakin.
K-kauppias vastaa tuloksestaan omaisuudellaan ja tuloksen hän voi käyttää uuteen autoon tai Lapin mökkiin tai uusiin investointeihin. S-Kauppias vastaa tuloksesta työpaikallaan, hyvästä tuloksesta hän saa sovitun tulospalkkion ja tuloksen osuukauppa käyttää toiminnan kehittämiseen ja uusiin investointeihin ja osa palautetaan asiakasomistajille. Molemmille on tärkeää että kauppa on hyvällä liikepaikalla, asiakasystävällinen palvelu ja aukioloajat, osaava ja motivoitunut henkilökunta, ketjun tuki, hyvät valikoimat, hyvä yhteistyö tavarantoimittajien kanssa, oikeat markkinointikanavat, ketjun omilla luottokorteilla (Plussa/Bonus) pyritään sitomaan asiakkaat ostouskollisiksi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti