Ilmastotalkoilla pyritään vähentämään autoliikennettä ja
lisäämään rautatieliikennettä. Se vähentäisi myös autojen parkkitilojen
tarvetta ja lisäisi radanvarsirakentamista ja siellä olevien yritysten
menestystä. Ymmärrän että VR:n ei kannata hoitaa hiljaisempien rataosuuksien
henkilöliikennettä esim. Lahti -Orimattila ja -Heinola. Näitä vastaavia
rataosuuksia on Suomessa monia. Miksi ei kehitetä sinne kevyitä yritysvetoisia
ratkaisuja. Miksi ei Kontiolahden tehtaalla voisi rakentaa edullista bussia
rautateille, aikanaan hyvin toimineen ”Lättähatun” mallin mukaan? Miksi
haikaillaan Keski-Euroopasta kallista ”Duoraitioliikennemallia”?
Uudessa Lättähattumallilla liikenneöisi yksityisyrittäjä,
kiskoilla kulkeva bussi olisi nykyaikainen, siellä olisi kahviautomaatti,
iltapäivälehdet, wc, tv, netti jne. Se hoitaisi syöttöliikennettä Heinolasta ja
Orimattilasta Lahdeen ja päinvastoin esimerkiksi kolme kertaa päivässä. Olen jo
vuosia sitten ehdottanut VR:n päättäjille että he vuokraisivat varastossa
seisovan ”Lättähatun” yrittäjälle joka parin vuoden aikana testaisi idean
toimivuutta. Kuulemma VR ei suostunut vuoraamaan, ilmeisesti pelkäsi kilpailua.
Oikea tavoitehan olisi että yksityinen täydentäisi VR:n
palveluja, kuten Sotessakin pitäisi
olla.
Moniin kokeiluihin on saatu kehittämisrahaa EU:lta ja
valtiolta, miksi ei tähän? Orimattila ja Heinola voisivat olla pilotteeja,
testipaikkoja.
Tässä olisi hyvä kehittämisidea Liikennevaliokunnan jaVR:n
hallintoneuvoston jäsenelle Kalle Jokiselle ja tuleville alueen
kansanedustajille, aivan kuten Kalle sanoi ”asioita ei tapahdu, niitä tehdään”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti