perjantai 20. huhtikuuta 2018

Lahti-Heinola yhdessä enemmän





Vanhempien poliitikkojen asenteissa korostuu liikaa vastakkainasettelu Lahti-Heinola yhteistyössä. Katsellaan peruutuspeiliin, muistellaan menneitä, epäillään vastapuolta, ja ollaan kateellisia. Tarvitaan uudenlaisia päättäjiä, joilla on näkemys tulevaisuudesta 5-10 vuotta eteenpäin. Yhteistyötä voi ja kannattaa tehdä naapurien kanssa. Se ei välttämättä tarkoita sulautumista, liittymistä. Yhdessä olemme enemmän.

Nykyiset ja edelliset päättäjät eivät ole saaneet ratahankkeelle vauhtia. Saatiin kyllä Kimolan kanava, jonka kustannukset ovat karanneet. Ratahanke olisi Heinolalle kymmenen kertaa tuloksellisempi kuin Kimolan kanava. Kannattaisi ponnistella, jotta radan jatko Mikkeliin ja henkilöliikenteen käynnistäminen toteutuisi. Yhteinen ”karvalakkilähetystö” joka vuosi Helsinkiin, eduskuntaan. Vaaditaan seuraavissa eduskuntavaaleissa ehdokkailtamme kirjallinen sitoumus ratahankkeen ajamisesta.

Esitän nyt Lahdelle ja Heinolalle uutta yhteistyöprojektia, pyörätie Heinolasta Lahteen. Pyörätien reunaan upotetaan maanpäälliset sähkö- ja puhelinjohdot ja kaapelit. Pyörätien reunaan kolmen metrin sorakaistale jolle talvella ajetaan hiihtolatu. Tämä olisi upea hanke terveysliikuntakaupungille ja talviliikuntakaupungille. Se palvelisi työmatkapyöräilyä sähköpyörillä, kaupungit voisivat tukea muutamalla satasella vuosittain työmatkapyöräilijöitä. Tämä väylä olisi oiva apu myös Suomen Urheiluopiston liikkujille, urheilijoille. Heinolan päässähän pyörätie on jo valmiina Vierumäkeen saakka, myös Urheiluopistolta. Uskon että Kaattari pystyy saamaan hankkeelle EU:n tukea.
Tämä hanke olisi myös symbolinen ele yhteistyön käynnistymisestä Lahti-Heinola akselilla. Seuraava yhteistyöhanke olisi talviliikuntakaupungin vahvistaminen. Yhteistyö Vierumäki- Pajulahti- Salpausselän hiihtokeskus loisi Päijät-Hämeeseen ylivoimaisen talviurheilukeskuksen kansainväliseen markkinointiin. Kiinan markkinoille ovia on jo avattu.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti