Vanhempien poliitikkojen asenteissa korostuu liikaa
vastakkainasettelu Lahti-Heinola yhteistyössä. Katsellaan peruutuspeiliin,
muistellaan menneitä, epäillään vastapuolta, ja ollaan kateellisia. Tarvitaan
uudenlaisia päättäjiä, joilla on näkemys tulevaisuudesta 5-10 vuotta eteenpäin.
Yhteistyötä voi ja kannattaa tehdä naapurien kanssa. Se ei välttämättä tarkoita
sulautumista, liittymistä. Yhdessä olemme enemmän.
Nykyiset ja edelliset päättäjät eivät ole saaneet
ratahankkeelle vauhtia. Saatiin kyllä Kimolan kanava, jonka kustannukset ovat
karanneet. Ratahanke olisi Heinolalle kymmenen kertaa tuloksellisempi kuin
Kimolan kanava. Kannattaisi ponnistella, jotta radan jatko Mikkeliin ja
henkilöliikenteen käynnistäminen toteutuisi. Yhteinen ”karvalakkilähetystö”
joka vuosi Helsinkiin, eduskuntaan. Vaaditaan seuraavissa eduskuntavaaleissa
ehdokkailtamme kirjallinen sitoumus ratahankkeen ajamisesta.
Esitän nyt Lahdelle ja Heinolalle uutta yhteistyöprojektia,
pyörätie Heinolasta Lahteen. Pyörätien reunaan upotetaan maanpäälliset sähkö- ja
puhelinjohdot ja kaapelit. Pyörätien reunaan kolmen metrin sorakaistale jolle
talvella ajetaan hiihtolatu. Tämä olisi upea hanke terveysliikuntakaupungille
ja talviliikuntakaupungille. Se palvelisi työmatkapyöräilyä sähköpyörillä,
kaupungit voisivat tukea muutamalla satasella vuosittain työmatkapyöräilijöitä.
Tämä väylä olisi oiva apu myös Suomen Urheiluopiston liikkujille,
urheilijoille. Heinolan päässähän pyörätie on jo valmiina Vierumäkeen saakka,
myös Urheiluopistolta. Uskon että Kaattari pystyy saamaan hankkeelle EU:n
tukea.
Tämä hanke olisi myös symbolinen ele yhteistyön
käynnistymisestä Lahti-Heinola akselilla. Seuraava yhteistyöhanke olisi
talviliikuntakaupungin vahvistaminen. Yhteistyö Vierumäki- Pajulahti-
Salpausselän hiihtokeskus loisi Päijät-Hämeeseen ylivoimaisen
talviurheilukeskuksen kansainväliseen markkinointiin. Kiinan markkinoille ovia
on jo avattu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti