Heinolan väkiluku laskee kuin lehmän häntä. Toimenpiteet
uusien asukkaiden hankinnassa ovat olleet hajanaisia ja lyhytjänteisiä. Ei ole
löydetty oikeita kohderyhmiä joille markkinointi kohdistettaisiin. Ei ole
löydetty yhteisesti sovittuja Heinolan vahvuuksia paikkakunnan muuttoa
suunnitteleville. Pitäisi tehdä laaja tutkimus paikkakunnan muuttoa
haikailevien keskuudessa pääkaupunkiseudulla, mitä tekijöitä he arvostavat
uudella asuinpaikkakunnalla, mitkä asiat edesauttavat muuttopäätöksen
syntymistä jne. Näitä tutkimustuloksia
sitten hyödynnetään markkinoinnissa.
Toinen käyttämätön keino on kiinteistövälittäjien
Heinola-tuntemuksen vahvistaminen. Olen jutellut monen kiinteistövälittäjän
kanssa ja todennut monella olevan epäselvyyttä siitä mitkä ovat Heinolan
vahvuudet, millainen ja missä on Heinolan tapahtumakalenteri, mitkä ovat Heinolan
tulevan vuoden kehittämiskohteet (esim. kaavoitustilanne, uudet koulut, uudet
asuinalueet, uusi kerrostalo jne.) Ehdotan että elinvoimatoimi järjestää kerran
vuodessa valmennuspäivän Heinolan kaikille kiinteistövälittäjille. Kaupunki
voisi myös vuosittain palkita Vuoden kiinteistövälittäjän joka on eniten
hankkinut uusia asukkaita Heinolaan. Vanhemmille Heinolaan muuttajille
voitaisiin tarjota muuttopakettia (muuttokuljetus, siivoukset, remontit, tarvittavat
lomakkeet- ilmoitukset) ja jonkin järjestön tarjoamaa muuttokummia.
Kiinteistövälittäjillä on myös hyvää ja arvokasta palautetta kaupungin virkamiehille ja
päättäjille. Samassa palaverissä kiinteistövälittäjät voisivat myös keskustella
yhteistyönsä lisäämisestä ja yhteisistä kehittämiskohteista joiden avulla uusia
Heinolaan muuttajia tavoitetaan ja hurmataan. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulle
kohdistuva markkinointi voidaan tehdä yhdessä eli yhdessä olette enemmän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti