lauantai 26. maaliskuuta 2016

Aukioloaikojen sekamelska


Aikaisemmin kun kaupoilla oli maksimi aukioloajat ja useimmat kaupat toteuttivat niitä, asiakkaiden oli helppoa ennakoida kaupan aukioloaika, varsinkin päivittäistavarakapoissa ja tavarataloissa.
Nyt kun aukioloajat vapautuivat asiakkaiden on vaikea ennakoida kauppojen aukioloaikoja. Kaupat pyytävät katsomaan aukioloajat netistä, kaikilla ei vielä ole nettiä. Samalla kauppaketjullakin on samalla paikkakunnalla eri aukioloajat. Tämä ei ole asiakasystävällistä palvelua paikkakunnan kannalta.

Tässä muutama kehittämisehdotus ongelmaan:

-Saman ketjun kaupat samalla paikkakunnalla voisivat kertoa ilmoitustaulullaan tai ovessaan, mikä kaupan  ketjumyymälä  palvelee vielä kun tämä kauppa sulkee ovensa. Tämä on hyvää asiakaspalvelua.

-Jos samalla paikkakunnalla on kaksi apteekkia, kukkakauppaa, lukkohuoltoa, kampaamoa jne. joka ovat viikonloppuna kaikki kiinni. Liikkeet voisivat sopia että aina yksi liike vuorollaan palvelee myös viikonloppuna tai iltaisin pidempään. Tämä on paikkakunnan hyvää asiakaspalvelua.

-Kun netissä tai älypuhelimessa olevilla kartoilla esitellään paikkakunnan palveluverkostoa, sinne kannattaisi nyt lisätä myös palvelupaikan aukioloajat tai tiedon  onko kauppa auki sillä hetkellä kun asiakas sitä netistä ja puhelimestaan katsoo. Tämä on paikkakunnan hyvää asiakaspalvelua

-Torille voisi pystyttää sähköisen ilmoitustaulun jossa mm. kerrotaan mitkä kaupat ja ruokapaikat ovat vielä auki klo 18 jälkeen ja kun kauppa/ruokapaikka menee kiinni tieto poistuu infotaulusta. Tämä on paikkakunnan hyvää asiakaspalvelua.

-Pienellä paikkakunnalla kunta voisi kerätä palveluverkostonsa aukioloajat yhteen paikkaan nettisivuilleen josta asiakkaiden olisi ne helppo löytää, kaikki yhdestä paikasta. Tämä on kunnan hyvää asiakaspalvelua.

Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla ja paikkakunnilla joille matkailijoiden, ohikulkijoiden tuomat lisäeurot ovat tärkeitä kannattaa kaikkien toimijoiden keskustella paikkakunnan palveluvalmiudesta yhdessä, asiakaspalvelun parantamisen kannalta. Tämä on osa paikkakunnan elinkeinopolitiikka ja matkailumarkkinointia. Yhdessä olemme enemmän.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti