Aikaisemmin kun kaupoilla oli maksimi aukioloajat ja
useimmat kaupat toteuttivat niitä, asiakkaiden oli helppoa ennakoida kaupan
aukioloaika, varsinkin päivittäistavarakapoissa ja tavarataloissa.
Nyt kun aukioloajat vapautuivat asiakkaiden on vaikea
ennakoida kauppojen aukioloaikoja. Kaupat pyytävät katsomaan aukioloajat
netistä, kaikilla ei vielä ole nettiä. Samalla kauppaketjullakin on samalla
paikkakunnalla eri aukioloajat. Tämä ei ole asiakasystävällistä palvelua
paikkakunnan kannalta.
Tässä muutama
kehittämisehdotus ongelmaan:
-Saman ketjun kaupat samalla paikkakunnalla voisivat kertoa
ilmoitustaulullaan tai ovessaan, mikä kaupan ketjumyymälä palvelee vielä kun tämä kauppa sulkee ovensa.
Tämä on hyvää asiakaspalvelua.
-Jos samalla paikkakunnalla on kaksi apteekkia,
kukkakauppaa, lukkohuoltoa, kampaamoa jne. joka ovat viikonloppuna kaikki
kiinni. Liikkeet voisivat sopia että aina yksi liike vuorollaan palvelee myös
viikonloppuna tai iltaisin pidempään. Tämä on paikkakunnan hyvää asiakaspalvelua.
-Kun netissä tai älypuhelimessa olevilla kartoilla esitellään
paikkakunnan palveluverkostoa, sinne kannattaisi nyt lisätä myös palvelupaikan
aukioloajat tai tiedon onko kauppa auki
sillä hetkellä kun asiakas sitä netistä ja puhelimestaan katsoo. Tämä on paikkakunnan
hyvää asiakaspalvelua
-Torille voisi pystyttää sähköisen ilmoitustaulun jossa mm.
kerrotaan mitkä kaupat ja ruokapaikat ovat vielä auki klo 18 jälkeen ja kun
kauppa/ruokapaikka menee kiinni tieto poistuu infotaulusta. Tämä on
paikkakunnan hyvää asiakaspalvelua.
-Pienellä paikkakunnalla kunta voisi kerätä
palveluverkostonsa aukioloajat yhteen paikkaan nettisivuilleen josta
asiakkaiden olisi ne helppo löytää, kaikki yhdestä paikasta. Tämä on kunnan
hyvää asiakaspalvelua.
Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla ja paikkakunnilla
joille matkailijoiden, ohikulkijoiden tuomat lisäeurot ovat tärkeitä kannattaa
kaikkien toimijoiden keskustella paikkakunnan palveluvalmiudesta yhdessä, asiakaspalvelun
parantamisen kannalta. Tämä on osa paikkakunnan elinkeinopolitiikka ja
matkailumarkkinointia. Yhdessä olemme enemmän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti