sunnuntai 8. joulukuuta 2024

 



Mitä ”helpottaminen” kaupassa tarkoittaa?

Ihmiset kyllä tietävät mitä ”halpuuttaminen” tarkoittaa, mutta mitä ”helpottaminen” tarkoittaa? 1980 luvulla Eko-kierrätyspisteitä oli harvassa, usein jossakin kunnan takamailla. Pääkaupunkiseudun S-marketeissa päätettiin synnyttää oma Eko-kierrätyspiste kaupan pihalle. Tällä toimenpiteellä helpotettiin asiakkaiden kierrätystä. Asiakasmäärät kasvoivat. Kaupan omat kierrätysastiat,-lavat olivat yleensä kaupan pihan perällä jonne meno oli hankalaa talvella ja sateella. Uusissa S-Marketeissa kierrätysastiat sijoitettiin niin että niitä voitiin käyttää katetulta lastauslaiturilta. Tämä taas helpotti kaupan henkilökunnan suhtautumista kierrätykseen ja jätteiden lajitteluun. Kustannukset alenivat. Siihen aikaan kaupassa myytiin joulukortteja, onnittelukortteja jne. postimerkit piti hakea R-kioskilta ja postilaatikko oli R-kioskin seinällä. S-Marketissa päätettiin ottaa postimerkkien myynti kassalle ja postilaatikko hankittiin kaupan seinälle. Taas helpotettiin asiakkaan ostamista, kortinlähettämistä. 1980 luvun lopulla kauppa ”heräsi” luomutuotteisiin. Aluksi S-Marketeissa luomu-tuotteet, noin 100 tuotetta sijoitettiin samaan hyllyyn jolloin asiakkaan oli ne helppo löytää ja valita. Jokaiseen S-Markettiin nimettiin ja valmennettiin Eko-vastaava myyjä. Kun tuotteiden määrä kasvoi viiteen sataan, ne päätettiin hajasijoittaa omin tuoteryhmiinsä ja merkittiin näkyvällä vihreällä Luomu-hintalapulla. Taas helpotettiin asiakkaan ostamista. Viime vuosisadalla tarjousmarkkinointi oli voimissaan. S-Market lopetti päiväntarjoukset ja muut rajoitukset, siirryttiin pysyviin hintaetuihin. Taas helpotettiin asiakkaiden ostamista ja myyjien työtä. Muita ostamisen helpottamisia viime vuosisadalla olivat mm. automaattiovet, pitkät aukioloajat, leveät käytävät, hyvät hintalaput ja opasteet, ABC-jakelumittarit kaupan pihalla, laajemmat valikoimat. Yksi pysähdys, monta asiaa tulee hoidettua, helpottaa kaupassa käyntiä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti