Miksi
S-Ryhmä menestyy?
Väitöskirjatutkija
Veijo Hykari ei tunnista S-Ryhmän menestystekijöitä ja siksi yrittää etsiä
syitä menestymiseen verotuksesta ja kuvittelemistaan ”vippaskonsteista” tai
politiikasta. Julkisuutta saa tälläkin tavalla. Seuraavassa todellisia
menestyksen syitä.
Alueosuuskaupparakenne
on mahdollistanut erilaisten alueiden palvelujen kehittämisen ja alueellisen
yhteistyön. Paras esimerkki yhteistyöstä löytyy Pohjois-Karjalasta. Kesko
aikanaan lopetti alueorganisaatiot ja Lidlillä niitä ei ole ollutkaan. S-Ryhmän
päivittäistavaraketjut ovat olleet alusta saakka yksiselitteiset,
kilpailukykyiset ja toimivat eli Sala/Alepa, S-Market ja Prisma. Esimerkiksi
ABC ketjun liikeidea oli ylivoimainen muihin kilpailijoihin verrattuna. Kesko
seikkaili alussa yksi K, kaksi K, kolme K ja neljä K kanssa. K-kaupan
Plussa-kortti on asiakkaalle monimutkainen ja etäinen. S-Kortti eli vihreä
kortti on nykyaikaisempi, bonukset suoraan tilille S-Pankkiin korkoa kasvamaan.
S- bonuksen yhteistyökumppaneita on paljon ja ne usein liittyvät asiakkaan
päivittäisiin tarpeisiin ja näin kasvattavat asiakkaan bonustiliä. S-Ryhmän
hintajohtajuus perustuu kokonaisedulliseen ostoskoriin ei päiväntarjouksiin ei yksipuolisiin hintavertailuihin,
eikä ostorajoituksiin. Lidlin voittorahat menevät ulkomaille, Saksaan, K-kaupan
voittorahat menevät pääosin kauppiaiden tilille ja käyttöön. S-kaupan voitot
jäävät Suomeen ja käytetään ketjujen kehittämiseen ja etujen tuottamiseen
asiakasomistajille. Ei kannata olla kateellinen osuustoimintarakenteesta ja sen
eduista, nehän ovat vapaasti muidenkin hyödynnettävissä
PS Veijo Hukari on toiminut Keski-Pohjanmaan yrittäjien toimitusjohtajana ja aikuisopistossa yrittäjäkouluttajana. Tätä taustaa vasten ymmärtää tutkijan asenteiden vaikutukset väitöskirjaan
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti