Ostamisen
helpottaminen
Lähes 30
vuotta sitten kokeilussa ollut asiakkaan itse käyttämä skanneri ”kapula”,
”luuri”, on nyt tullut suurempiin kauppoihin uudesti syntyneenä. Selvityksen
mukaan silloin ”kapulaa” käytti noin 25-30% asiakkaista. Käyttäjiä oli kaikista
ikäryhmistä, montaa senioria auttoi lapsenlapsi. HOK:ssa uusi tapa maksaa
nimettiin Express-linjaksi. Ostamisen helpottamiseksi suunniteltiin myös oma
ostoskassi. Kassin vaatimuksia olivat; siihen mahtuu perheen kertaostokset,
sitä pystyy nainenkin kantamaan, se pysyy pystyssä ostoskärryssä ja auton
takakontissa ja tyhjänä se menee helposti kasaan. Kehittämissuunnitelmissa oli,
että kun asiakas tulee omalle kassalleen, laittaa kapulan telineeseen ja
S-Kortin porttiin, ostokset kirjautuvat asiakkaan tilille, hän saa kuitin ja
portti avautuu, hänen ei tarvitse käsitellä ostoksiaan moneen kertaan ja
ostoskassiaan vain nostaessaan sen ostoskärryistä autonsa takakonttiin.
Helppoa, vaivatonta. Valitettavasti kehitystyö ja kokeilu silloin pysähtyi
maahantuojan rahapulaan.
Miksi uutta rahastusjärjestelmää
ei ole hyödynnetty kaikilta osin? Nykyiset myytävät ostoskassit kassoilla ovat
värikkäitä ja kauniita, mutta ei käytännöllisiä tähän uuteen
rahastusjärjestelmään. Pitää suunnitella ja teettää ostoskassi, joka täyttää
samat kriteerit kuin 30 vuotta sitten ja näin helpottaa asiakkaan ostamista.
Tunnen tarpeen, olen suunnitellut ne vanhat, toimivat ostoskassit, ne toimivat
minulla ja monella muulla vielä tänäänkin, ovat kestäviäkin. Kaikkea vanhaa
hyvää, toimivaa ei kannata aina hylätä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti